Fysik

Retning af kraft

19. februar 2018 af Louisehans1222 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal bestemme retningen af kraften i A), men er ikke lige helt sikker på hvordan jeg skal gøre det...

Jeg ved, at hastighede og feltlinjerne står vinkelret på kraften, men hvordan kommer jeg videre herfa??


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. februar 2018 af peter lind

Hastigheden er i flyverens retning. Den vinkelrette plan er en plan der går gennem vingerne og en lodret linje.

Planen vinkelret på magnetfeltet  går gennem flyets flyveretning og er 30º fra lodret


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. februar 2018 af mathon

\small \textbf{a)}

\small \textup{Kraften fra Jordens magnetfelt p\aa \ en elektron i flyets vinge:}

                           \small \overrightarrow{F}=q\cdot \overrightarrow{v}\times \overrightarrow{B}

                            \small F=e\cdot v\cdot B\cdot \sin(\overrightarrow{v},\overrightarrow{B})                

                            \small F=\left ( -1{.}60218\cdot 10^{-19}\; As \right )\cdot \left ( 75\tfrac{m}{s} \right )\cdot \left ( 1{.}7\; \tfrac{N}{A\cdot m} \right )\cdot \sin(70^\circ)

\small \small \small \textup{hvor }\overrightarrow{F}, \; \overrightarrow{v}\textup{ og }\overrightarrow{B}\textup{ danner et h\o jre-treben.}

\small \overrightarrow{F}'s\textup{ retning er fra venstre vingespids mod h\o jre vingespids.}


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. februar 2018 af mathon

\small \textbf{b)}


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. februar 2018 af mathon

\small \textbf{b)}
              \small \varepsilon =B_{\perp}\cdot L\cdot v=\left (\left (1{.}7\; \tfrac{Vs}{m^2} \right ) \cdot \sin(70^\circ) \right )\cdot \left (60\;m \right )\cdot \left (75\; \tfrac{m}{s} \right )


Svar #6
20. februar 2018 af Louisehans1222 (Slettet)

#3 Har du lyst til at give en uddybende forklaring?


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. februar 2018 af mathon

\small \small \small \small \textup{hvor }\overrightarrow{F}_{\perp}, \; \overrightarrow{v}\textup{ og }\overrightarrow{B}\textup{ danner et h\o jre-treben.}


Svar #8
20. februar 2018 af Louisehans1222 (Slettet)

#7

Hvad er er et højre treben?


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. februar 2018 af mathon

\small \small \overrightarrow{F}'s\textup{ retning er fra venstre vingespids mod h\o jre vingespids er\textbf{ stik syd}.}


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. februar 2018 af mathon

#8
          \small \textup{\textbf{H\o jre} h\aa nds udstrakte tommel-, pege- og langfinger danner et h\o jre-treben.}

   


Skriv et svar til: Retning af kraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.