Kemi

Basic Kemi -HJÆLP

20. februar 2018 af ukendtxx - Niveau: B-niveau

Hej 

1. Der er noget jeg ikke forstår omkring ligevægt. Der er to reaktioner der forløber med samme hastighed, jeg kan godt forstå at reaktanterne kolliderer og reagerer og danner produkt men hvorfor bliver produktet spaltet om til reaktanter igen?   

2. også det med ligevægtens placering, som jeg forstår ligevægt er der lige stor koncentration på begge sider og reaktionen forløber med lige stor hastighed på begge sider. Så hvordan kan ligevægten være placeret til højre f.eks? jeg kan godt forstå at der bliver dannet mere produkt og reaktionen mod højre er større, men hvordan er det så en ligevægt, hvis den ene side dominerer? 

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2018 af mathon

\small \textbf{1.}

\small \textup{Ligev\ae gt er den koncentrationsfordeling for en reversibel reaktion, der giver samme reaktionshastighed fra venstre mod h\o jre }
\small \textup{som fra h\o jre mod venstre.}

\small \textbf{2.}

\small \textup{Din forst\aa else af ligev\ae gt er forkert. Den betyder \textbf{ikke} lige stor koncentration p\aa \ begge sider.}


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. februar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Prøv at kigge her: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=585280

I forhold til ligevægt, er det som #1 skriver, ikke tale om en koncentrationsligevægt. Ligevægten, når den indtræder, betyder blot at reaktionen foregår i begge retninger, lige hurtigt. Når ligevægten forskydes, betyder det i realiteten blot, at reaktionen forløber hurtigere i den ene retning, end i den anden.

Et simpelt eksempel er, hvis for eksempel du har et fast stof, der opløses i vand, så opstår der på et tidspunkt en ligevægt, hvor der ikke kan opløses mere. Faktisk bliver der i virkeliheden hele tiden opløst mere stof, men i det samme som et molekyle af det faste stof opløses, udfældes der også et molekyle af stoffet. Hvis du nu fordobler volumenet, vil reaktionen (i noget tid), forskydes mod højre, da der kan opløses mere fast stof. Reaktionen forskydes til højre, indtil en ny ligevægt opstår. Hvis du f.eks. sænker temperaturen på opløsningen i stedet, vil der i de fleste tilfælde kunne opløses mindre stof, derfor begynder stof at udfælde, og reaktionen er forskudt til venstre indtil en ny ligevægt opstår.

Ligevægt
stof(s) + vand(l) <=> ion1+(aq) + ion2-(aq) + vand(l)

Fordobling af volumen (reaktion forskydt mod højre indtil ny ligevægt indtræffer):
stof(s) + vand(l) => ion1+(aq) + ion2-(aq) + vand(l)

Afkøling af væske (reaktion er forskudt mod venstre til ny ligevægt indtræffer):
stof(s) + vand(l) <= ion1+(aq) + ion2-(aq) + vand(l)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #3
22. februar 2018 af ukendtxx

Tak for hjælpen 


Skriv et svar til: Basic Kemi -HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.