Matematik
Monotoniforhold - Også når der er 1 punkt?
Hej skal man også foretage monotoniforholdsbestemmelse hvis man kun har ét punkt?
Svar #1
20. februar 2018 af Mathias7878
Hvad er opgaven? Hvis det har noget at gøre med optimering, er det en god ide for at kunne argumentere for, at det er den mindste/og eller største værdi af x.
Svar #2
20. februar 2018 af Roxanna
Jeg skal beregne de mindst mulige mål til sider af nogle figurer, herunder en kegle. Jeg har opstillet nogle ligninger og er kommet frem til en funktion. Den har jeg differenet og derefter sat = 0. Derfra har jeg fået 1.47. Men skal jeg så stadig argumentere for at det er den mindste værdi siderne skal have?
Svar #3
Det ville jeg gøre, men jeg ved ikke, om man skal gøre det.
Svar #4
20. februar 2018 af Roxanna
Okay, indebærer "bestemme monotoniforhold" at lave fortegnsbestemmelse eller kunne man plotte en graf? Jeg har f.eks. lavet en graf som viser at det er en minimumsværdi, men er det egentlig at bestemme monotoniforhold?
Svar #5
Det indebærer, at du skal løse f'(x) = 0 og derefter finde fortegnsvariationen for f'. Ud fra det kan du afgøre, hvorvidt der er tale om et minimum eller maksimum.
Et minimum haves hvis f'(x) går fra at være negativ til positiv mellem nulpunktet. Et maksimum haves hvis f'(x) går fra at være positiv til negativ mellem nulpunktet.
Svar #7
21. februar 2018 af AMelev
Ja, du skal argumentere for, at der er min.
f '(x) = 0 fortæller jo kun, at der er vandret tangent i punktet, der kunne jo også være max eller vandret tangent.
Når du har vist, at der kun er det ene nulpunkt for f ', er det OK at henvise til grafen og skrive, at "På grafen ses, at det fundne nulpunkt for f ' er minimumspunkt for f".
NB! Det kræver selvfølgeligg, at dit grafvindue dækker området omkring det fundne nulpunkt for f '.
Svar #8
21. februar 2018 af Roxanna
Men jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skal afgøre om 1.47 er et minimum eller maksimumspunkt, for er det ikke bare det som siderne skal være? Er det det siderne skal være mindst, hvis 1.47 er minimum og er det det som siderne skal være maksimalt, hvis det er maksimumspunkt?
Svar #9
21. februar 2018 af mathon
For en kontinuert funktion f, for hvilken
det gælder, at
ved du kun, at funktionen har ekstremum i xo,
men ikke om dette ekstremum er minimum eller maksimum.
Monotonien for f bestemmes af fortegnsvariationen for .
Hvis fortegns variationen for i en lille omegn
om xo
er:
+ 0 - har f lokalt/globalt maksimum
- 0 + har f lokalt/globalt minimum
Du skal derfor undersøge, hvilket ekstremum der er tale om.
Når dette er gjort, er argumentationen ikke så vanskelig.
Svar #10
Undskyld jeg er bsværlig, men jeg forstår det stadig ikke. For punktet 1.47 er vel bare hvad siderne skal være? Det vil vel ikke give mening at det er hvad siderne skal være mindst (Hvis 1.47 er minimum) eller siderne skal være maksimalt (hvis 1.47 er maksimum)? Kan man godt sige det?
Svar #11
Når man taler minimum og maksimum er mindste hhv. største funktionsværdi (y-værdi).
Du har fundet, at der er vandret tangent i x = 1.47.
Så kan du på grafen se, om der i x = 1.47 er top (maksimum) eller bund (minimum) - eller evt. vandret vendetangent.
Svar #12
Okay, men skal jeg så tolke det som at det er sidernes minimumsværdi? Altså hvad de mindst skal være?
Svar #13
Læg lige et billede af opgaveformuleringen op - jeg er usikker på, hvad det egentlig er, du optimerer.
Svar #19
#4 Den graf, du har lagt op, hvad skulle den vise?
Kassen
, eller du kan løse ligningen med dit CAS-værktøj.

På grafen for O(x) ses, at det fundne nulpunkt x = 2.7 for O' er min-punkt for O
O(2.71442) = 22.1 Det mindste overfladeareal for kassen er 22.1 m2
På samme måde finder du mindste overfladeareal for de to andre former.