Fysik

Grundtone, overtone osv for halvåbent rør?

05. marts 2018 af inneedofhelp123 - Niveau: C-niveau

Jeg har en lektie til i morgen, der lyder som følgende:

Udregn bølgelængde og frekvens af grundtonen og de tre første overtoner for et halvåbent rør med    længden 17cm. 

Jeg har altså ikke et 17 cm rør liggende herhjemme og det tror jeg heller ikke er meningen, at man skal. Men hvordan skal jeg regne det her ud? Er lige startet på en ny studieretning, og her har de om lyd i fysik, hvor jeg før havde om energi...

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2018 af peter lind

Du skal bruge at der altid er knude i den lukkede ende og bug i den åbne ende.

Svar #2
06. marts 2018 af inneedofhelp123

Du skal bruge at der altid er knude i den lukkede ende og bug i den åbne ende.

Jeg forstår bare overhovedet ikke, hvordan man regner det ud

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2018 af mathon

\small \textup{Knude i den ene ende og bug iden anden ende}
\small \textup{betyder for grundtonen:}
                                            \small L=\tfrac{1}{4}\lambda _1

\small \lambda _1=4L=4\cdot \left ( 0{.}17\;m \right )=0{.}68\; m

\small f _1=\frac{v}{\lambda _1}=\frac{342\; \tfrac{m}{s}}{0{.}68\;m}=502{.}9\; Hz

...
\small \textup{overtoner:}

\small L=\tfrac{3}{4}\lambda _2

\small \lambda _2=\tfrac{4}{3}L=\tfrac{4}{3}\cdot \left ( 0{.}17\;m \right )=0{.}227\; m

\small f _2=\frac{v}{\lambda _2}=\frac{342\; \tfrac{m}{s}}{0{.}227\;m}=1506{.}6\; Hz

...

\small L=\tfrac{5}{4}\lambda _3

\small \lambda _3=\tfrac{4}{5}L=\tfrac{4}{5}\cdot \left ( 0{.}17\;m \right )=0{.}136\; m

\small f _3=\frac{v}{\lambda _3}=\frac{342\; \tfrac{m}{s}}{0{.}136\;m}=2514{.}7\; Hz

...

\small \small L=\tfrac{7}{4}\lambda _4

\small \lambda _4=\tfrac{4}{7}L=\tfrac{4}{7}\cdot \left ( 0{.}17\;m \right )=0{.}097\; m

\small f _4=\frac{v}{\lambda _4}=\frac{342\; \tfrac{m}{s}}{0{.}097\;m}=3520{.}6\; Hz

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. marts 2018 af mathon

\small \textup{Oversigt:}
                             \small \lambda _n=\lambda _1\cdot \{\tfrac{1}{3},\tfrac{1}{5},\tfrac{1}{7}\}\; \; \; \; n\in \{2,3,4\}

\small \small f _n=f _1\cdot \{3,5,7\}\; \; \; \; n\in \{2,3,4\}

Skriv et svar til: Grundtone, overtone osv for halvåbent rør?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.