Almen studieforberedelse (AT)

AT

24. marts 2018 af Hjælptilpsykologi - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg er i gang med at skrive synopsisen til min AT vedrørende den globale opvarmning i Fysik A og Historie A. Jeg skal i min første problemstilling kort redegøre for den industrielle revolution. Det som jeg er i tvivl om er, hvilke historiske metoder som jeg skal anvende. Jeg gør brug af to forskellige faghistoriske tekster til at besvare min problemstilling, og jeg ved at jeg gør brug af metoden: "indsamling af empiri", samt den "komparative metode" men skal jeg også anvende den kildekritiske metode eller diskursanalysen i sådan nogle tilfælde?

Det ville være en kæmpe hjælp, hvis nogle kunne hjælpe mig lidt på vej. Mange tak. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. marts 2018 af Random93

kan du ikke lige gøre det lidt mere konkret? hvad er det helt præcist du har brug for hjælp til?

Når du gør brug af metoder skriver du jo bare en liste i punktform:

Punkt 1: Komparative metode anvendes til at sammenligne...

Punkt 1: Teoritikerene "..." og "..." begreber anvendes til at redegøre 

Du skal jo bare beskrive metoden og hvorfor du bruger den/dem?

Altid husk på at når du har skrevet din synopsis og afleveret kan du altid lave den om - i princippet kan du lave en helt ny en til AT-eksamen, hvilket giver plus point hos censor og vejledere, da de kan så at du har arbejdet på det efter aflevering af synopsisen. 

Du er velkommen til at skrive til mig, hvis det er!

Hilsen

Anders


Svar #2
24. marts 2018 af Hjælptilpsykologi

Jeg takker for svaret. 

Min problemstilling: Hvad menes med den industrielle revolution? (redegørende niveau). 

Igennem kilder indsamler jeg empiri, og jeg sammenligner begivenheden med en anden begivenhed som har foregået 10.000 år tidligere. Ud fra disse metoder besvarer jeg problemstillingen. Mit spørgsmål er, om jeg også skal foretage en analyse af de kilder som jeg anvender, når jeg gør brug af faghistoriske kilder og ikke breve i min redegørelse? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. marts 2018 af Random93

Ja, det skal du....men husk at du må ikke komme med alle goderne i analysen i din synopsis - skriv cirka en halv side ved din analyse. Uanset om det er breve eller faghistoriske kilder skal du altid analysere!

Jeg tænker, at du er godt på vej!

Med venlig hilsen

Anders


Skriv et svar til: AT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.