Matematik

Aftagende bølgefunktion fortsat

24. marts 2018 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

\sigma(\tau)=A*e^{-b\tau}*(cos(\omega \tau +\varphi)+sin(\omega \tau +\varphi))

Hej, jeg har indtastet følgende i excel

=($E$2*EKSP(-$E$3*B3))*(COS($E$4*B3+$E$5)+SIN($E$4*B3+$E$5))

Hvor begyndelsesværdien er 0, slutværdien er 9, ændringsværdien er 0,05. (Alle disse værdier mellem 0 og 9 med 0,05 som ændringsværdi udgør B3).

Dertil kommer de forskellige parametre som er defineret følgende

A = 4,9 = E2; b = 0,3 = E3; Omega = 3 = E4; Phi = 0 = E5

Hvis jeg derefter indtaster en følgende i excel

=($E$2*EKSP(-$E$3*G3))*(COS($E$4*G3-$E$6)+SIN($E$4*G3-$E$6))

Hvor begyndelsesværdien er 0,25, slutværdien er 9,25, ændringsværdien er 0,05 (Alle disse værdier mellem 0,25 og 9,25 med 0,05 som ændringsværdi udgør G3.

Dertil kommer de forskellige parametre som er defineret følgende

A = 4,9 = E2; b = 0,3 = E3; Omega = 3 = E4; Phi = PI()/4 = E6

PI()/4 er pi-fjerde dele i excel.

Men! Det som jeg ønskede var bare to aftagende bølgefunktioner i det samme koordinatsystem, hvoraf den ene var lineær forskudt i forhold til den anden eller rettere at der var en phase lag mellem de to aftagende bølgefunktioner. Men jeg kan se ud fra de ovenfor givne tal at amplitüdehøjden bliver mindre hos den aftagende bølgefunktion som er faseforskudt.

De følgende spørgsmål kræver enten en be eller afkræftelse.

SPG1)Mit spørgsmål er så at hvis dette stemmer fint i overensstemmelse med den gældende teori på området så må det vel betyde at parameteren phi gør mere end blot at forskyde funktionen hen af x-aksen.  

SPG2)Og at den aftagende bølgefunktion ikke bevarer sine amplitüdehøjder ved lineær forskydning hen af x-aksen, men at amplitüdehøjderne derimod flugter langs den eksponentielle aftagelse. Det sidste her er nok lidt kringlet formuleret, men jeg håber at meningen med det forståes.

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts 2018 af peter lind

φ ændrer ikke ampituden kun fasen. Hvis du vil have entidsforsydning skak du erstatte t med t-t0


Svar #2
25. marts 2018 af Yipikaye

Hej igen og tak for svar. Jeg skal lige have tingene skåret ud i pap. Hvilke værdier svarer til t og hvilke værdier svarer til t0? Lad os fortsat sige at vi har en faseforskydning på 45 grader.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. marts 2018 af peter lind

t svarer til din variabel tau og er formodentlig tiden. t0 er hvor lang tid du vil have du vil have den fremskudt i tiden. Hvis den er negativ tilbagesider du den i tiden. Ændringen i tau betyder hvor langt du vil have parlalleforskudt kurven i x aksens retning


Svar #4
26. marts 2018 af Yipikaye

Hej igen.

Hvor meget er t0 hvis phase lag er 45 grader? Jeg forstår godt hvad du skriver ovenfor, men jeg mangler stadig at vide hvad t0 er ved 45 grader eller hvordan man regner det ud.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. marts 2018 af peter lind

ω(t-t0) = ωt-ωt0 = ωt -φ


Skriv et svar til: Aftagende bølgefunktion fortsat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.