Matematik

afklaring vedrørende opgave

25. marts 2018 af Mathian - Niveau: A-niveau

opgave 2 og 4 giver underligt nok det samme. I opgave 2, har jeg diff. funktionen, sat den lig med 0, og fundet x-værdien, som jeg så har sat ind i funktionen for at få y-værdien. Resultatet blev x=182.5.  

opgave 4. Der har jeg solvet funktionen med = 34, og der har jeg så fået 182.5? Kan nogen udpege fejlen, det ville være til en stor hjælp. Tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2018 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. marts 2018 af peter lind

Solen står højst på himlen den 21. juni så 2: er rigtig forårsjævndøgn falder den 21. marts altså 3 måneder tidligere og efterårsjævndøgn 3 måeder senere. Det er altså dem du har forkert. Det bliver det samme som at løse ligningen sin(2πx/365-1,41) = 0  <=> 2πx/365-1,41 = 0 ∨ 2πx/365-1,41 = π

Svar #3
26. marts 2018 af Mathian

Var det noget jeg kunne se grafisk, fordi, ved ikke helt hvor jeg skulle få den information fra, hvis ikke du havde fortalt det, altså det med forårs- og efterårsdøgnene. 

Kan du forklare din ligning noget dybere, hvorfor har den lige det udtryk? Hvilken relation har ligningen til de 34 grader? og hvorfor lige det udtryk? Hvordan er du kommet frem til ligningen?  Det kunne være en stor hjælp. Tak. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. marts 2018 af AMelev

#0 Jeg forstår ikke, hvordan du er kommet frem til resultaterne i 2) og 4). De passer overhovedet ikke. Har du tjekket, at du regner i radian? Se evt. vedhæftede.

#3 Mht. forårs- og efterårsjævndøgn får du jo at vide, at de indtræffer, når den maksimale højde over horisonten er 34º, og mere behøver du sådan set ikkeat  vide. Det betyder i praksis, at dag og nat er lige lange - deraf navnet.
Hvornår der er jævndøgn fremgår af de fleste kalendere.

Vedhæftet fil:solhøjde.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. marts 2018 af guuoo2 (Slettet)

x = 182.5 er forkert både i 2) og 4), men

#0 Kan nogen udpege fejlen

nej for du har ikke vedhæftet din beregning...

Skriv et svar til: afklaring vedrørende opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.