Matematik
parallelogram
Hej. Er der nogen, som kan forklare hvad man skal gøre her. Hvordan kan vise at det er et parallelogram? Og hvad menes der med den spidse vinkel? Hvordan ville man gøre det? Tak på forhånd :)
Vis, at punkterne A (-2,2), B (-1,-2), C (4,1) og D (3,5) udspænder et parallelogram. Find den spidse vinkel mellem dets diagonaler.
Svar #2
11. april 2018 af StoreNord
#0 Find hældningen af siderne, og se om de parvis danner samme vinkel med x-aksen.
En vinkel er spids, hvis den er mindre end 90 grader.
Du kan finde den spidse vinkel ved at trække AC's vinkel Som er negativ fra BD's vinkel.
Svar #3
11. april 2018 af Larxx
#0Hej. Er der nogen, som kan forklare hvad man skal gøre her. Hvordan kan vise at det er et parallelogram? Og hvad menes der med den spidse vinkel? Hvordan ville man gøre det? Tak på forhånd :)
Vis, at punkterne A (-2,2), B (-1,-2), C (4,1) og D (3,5) udspænder et parallelogram. Find den spidse vinkel mellem dets diagonaler.
Den spidse vinkel. Det vil sige når den er mindre end 90 så kaldes den spids.
En ekstra forklaring når den stump vinkel
Når vi snakker om den stumpe vinkel (stump betyder over 90º) mellem linjerne.
Svar #4
11. april 2018 af Larxx
(vis at). Vektor AB = vektor DC og at vektor BC = vektor AD . Det viser, at ABCD er et parallelogram. Find vinklen mellem de to diagonalvektorer AC og BD.
Hvis du ikke forstår. Så sig til
Svar #5
11. april 2018 af StoreNord
#3 Ja. Og når den er 90 grader kaldes den en ret vinkel.
#4 I 9. klasse har man nok ikke hørt om vektorer; kun linjer.
Svar #6
11. april 2018 af AMelev
#0 Prøv at lave en skitsetegning på et stykke ternet papir, så tror jeg, du selv får nogle ideer.
Et parallelogram er kendetegnet ved, at de modstående sider er lige store.
Hvis du så ryger ind i problemer, kan du spørge igen.
Svar #7
11. april 2018 af Larxx
#5#3 Ja. Og når den er 90 grader kaldes den en ret vinkel.
#4 I 9. klasse har man nok ikke hørt om vektorer; kun linjer.
Der står godt nok B-niveau
Svar #9
11. april 2018 af AMelev
Og så er det, vi ikke ved, hvad vi har med at gøre. En 9.klasses elev på B-niveau er vist ikke i spil.
Er trådstarter 1g-elev på B-niveau, så er vektorer et rigtig godt redskab.
Er trådstarter en 2g-elev på B-nivesu, så er vektorer ikke et kendt redskab.
Svar #11
18. april 2018 af TKCA1
Efter man har tegnet diagonalerne, hvordan vil man så finde den spidse vinkel? skal man måle eller regne.
Hvordan gør man, hvis man skal regne?
Svar #12
19. april 2018 af StoreNord
BD danner en positiv vinkel med vandret. 60,28 grader
AC danner en negativ vinkel med vandret. -9,46 grader
Vinklerne kan du finde med tangens-1.
Træk disse vinkler fra hinanden. 60,28-(-9,46)
Skriv et svar til: parallelogram
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.