Dansk

Et mildere ord for psykopatisk?

30. april 2018 af Roxanna - Niveau: A-niveau

Hej allesammen

Hvis jeg nu ikke vil være så "ekstrem" at karakterisere en karakter i min novelle som værende psykopatisk, er der så et mildere ord for at være psykopatisk, sindssyg osv? 

Mærkeligt spørgsmål men stiller det nu alligvel. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2018 af Justitia

psykisk syg?


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. april 2018 af EnStuderende

Nu er det lidt svært uden nogen form for kontekst, men måske: Eksentrisk. Skør. Vanvittig. Afvigende. Unormal. Ekstrem. Tosset. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2018 af Stygotius

Bortset fra at udtrykket "psykopatisk" ikke mere bruges som en psykiatrisk term men er erstattet af "bipolær", kan man vel ikke tillade sig at  bruge en diagnose som et nedsættende og groft udtryk.

Du burde nok overveje hvilke træk der især karakteriserede psykopati, og om den person du taler om, virkelig udviser psykopatiske træk.

Ja, det er et mærkeligt spørgsmål du stiller.  


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2018 af DrNielsen

Psykopati er ikke en diagnose. Den ICD-10 diagnose der kommer tættest er dyssocial personlighedsforstyrrelse. Bipolær lidelse har intet med psykopati at gøre. Bipolære er enten maniske eller depressive med fluktuerende episoder. Personer der lider af dyssocial personlighedsstruktur karakteriseres i grove træk som manglende hensyntagen til sociale forpligtelser, manglende følelse for andre eller afstumpet ligegyldighed. De diagnostiske kriterier er også vidt forskellige.

Det er sikkert ligegyldigt for din opgave nu, men jeg synes lige jeg ville pointere at det er ganske forkert at kalde psykopati for bipolær. Det ligger i hver sin ende af det psykiatriske spektrum :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. juni 2018 af Stygotius

Ja, du har da ret,. En bipolær lidelse er snarere det  man tidligere kaldte en "maniodepressiv sygdom", hvilket begge navne jo selv  antyder.


Skriv et svar til: Et mildere ord for psykopatisk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.