Biologi

Opbygning af protein, til fællesfaglig NF eksamen!

22. maj 2018 af MDHF - Niveau: C-niveau

Hej allesammen! 

Vi er i de skønne eksamens måneder - og jeg har æren af og skulle til fællesfaglig eksamen i NF, tirsdag i næste uge. Jeg har meget godt styr på opbygningen af kulhydrater og fedtstoffer, men det ligesom proteiner bliver ved med at drille lidt. 

Jeg håber der sidder nogen der ude, som muligvis kunne skære det ud i pap eller bare give en simpel  forklaring, jeg måske selv kunne videre give. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2018 af Lillon (Slettet)

Hvad ved du om proteiners opbygning? Og hvad er det, der driller dig?


Svar #2
23. maj 2018 af MDHF

Jeg ved at man starter med en aminosyre og når der er fra <50, bliver det til protein og de er sammensat af peptidbindinger. Det mindste protein er insulin. Jeg har et pænt grafisk billede i hovedet af opbygningen, men at forklare det fra A til C hvordan aimosyren proteinet er bygget er opbygge glipper lidt. Og hvad er det nu liiiige en peptidbinding er.

Jeg ordblind og klare mig rigtig fint på gym, fordi alting "gemmes" grafisk i mit hovedet med billeder men at sætte ord på det bliver tilgengæld en udfordring til tider.

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2018 af Lillon (Slettet)

En peptidbinding binder to aminosyrer sammen.

1. aminosyres carboxylgruppe → 2. aminosyres aminogruppe: Alanin + Alanin --> dipeptid Alanyl-Alanin

Hvis der er > 10 aminosyrer i en kæde, kaldes det en polypeptidkæde. Aminosyrernes rækkefølge er proteinets primære struktur. Rækkefølgen af aminosyrerne bestemmes af det gen, der koder for proteinet.

En eller flere polypeptidkæder danner et protein. Fx består insulin af to polypeptidkæder.

Den rummelige struktur af et protein opstår sådan:

En polypeptidkæde kan folde sig ved hydrogenbindinger mellem naboliggende aminosyrer. Nogle afsnitte af kæden kan være spiralstrukturer (α-helix), andre båndformede strukturer (β-plader). Disse strukturer kaldes den sekundære struktur.

De sekundære strukturelementer kan foldes i større rumlige strukturer. Så opstår proteinets tertiære struktur. Den holdes sammen af ionbindinger, hydrogenbindinger, svovlbroer og hydrofobe interaktioner.

Fx den tertiære struktur af fibrillarin. Proteinet består af en polypetidkæde. Røde cylindre er α-helixer. Blå piler er β-plader.

Nogle proteiner består af to eller flere polypeptidkæder. Når kæderne bliver sat sammen, danner de proteinets kvarternære struktur.


Skriv et svar til: Opbygning af protein, til fællesfaglig NF eksamen!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.