Matematik

Gennemsnit af vægtet gennemsnit i Excel

23. maj 2018 af fredsimonsen - Niveau: A-niveau

Hej

Det lyder måske lidt kringlet, men jeg ønsker at finde det vægtede gennemsnit af tre vægtede gennemsnitter. Jeg har i excel beregnet vægtet gennemsnit af karakterer, delt op i henholdsvis intern prøver, årskarakterer og eksamenskarakterer. Jeg har altså tre vægtede gennemsnitter. Jeg ønsker nu at finde mit samlede gennemsnit af disse tre tal. 

Se evt. vedhæftet.

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2018 af Jerslev

Er der nogen vægt i dem? Kan du ikke bare tage gennemsnittet af dem?
- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
24. maj 2018 af fredsimonsen

#1 Er der nogen vægt i dem? Kan du ikke bare tage gennemsnittet af dem?

Når jeg "bare" tager gennemsnittet giver det 7,75. I følæge en internet karakterberegner skal gennemsnittet være 6,50


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. maj 2018 af AMelev

Vægtene for NV og AP er kun 0,25. Desuden hører de egentlig til under Eksamenskarakterer, selv om det er interne prøver.

Du kan beregne gennemsnittet ved at lægge alle de vægtede karakterer sammen og dividere med summen af de anvendte vægte, dvs. 4.5 i dette tilfælde. Gennemsnittet er 5.1 - se vedhæftede.
Jeg ved ikke, hvilken beregner, du har brugt, men den skyder for højt, eller du har tastet forkert ind. Prøv http://softit.dk/snit.asp?page=STX.

Vedhæftet fil:Karaktergennemsnit.xlsx

Svar #4
24. maj 2018 af fredsimonsen

#3

Vægtene for NV og AP er kun 0,25. Desuden hører de egentlig til under Eksamenskarakterer, selv om det er interne prøver.

Du kan beregne gennemsnittet ved at lægge alle de vægtede karakterer sammen og dividere med summen af de anvendte vægte, dvs. 4.5 i dette tilfælde. Gennemsnittet er 5.1 - se vedhæftede.
Jeg ved ikke, hvilken beregner, du har brugt, men den skyder for højt, eller du har tastet forkert ind. Prøv http://softit.dk/snit.asp?page=STX.

Tak for hjælpen. Det er nu lykkes mig at få de 2 vægtede gennemsnitter fra årskarakterer og eksamenskarakterer til at være rigtige (se vedhæftet). Nu mangler jeg kun at finde det samlede gennemsnit.

Hvordan gør jeg det?

I følge http://softit.dk/snit.asp?page=STX skal det give 6,6. Når jeg "bare" tager gennemsnittet af de to vægtede gennemsnitter får jeg 6,92.

På forhånd tak!

Vedhæftet fil:Karaktergennemsnit.xlsx

Brugbart svar (1)

Svar #5
24. maj 2018 af AMelev

For det første har du to forskellige eksamensresultater for mediefag. Er det 00 som i #0 eller 7 som i #4?

Du skal ikke ikke tage vejet gennemsnit af eksamens- og årskarakterer hver for sig, men gøre som anvist i #3 (jf.  den vedhæftede fil).


Svar #6
24. maj 2018 af fredsimonsen

Karakteren 0 i #0 er den rigtige.

Tror jeg fangede pointen nu... ser det rigtigt ud? (se vedhæftet)

Vedhæftet fil:Karaktergennemsnit.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #7
24. maj 2018 af AMelev

Ja.


Skriv et svar til: Gennemsnit af vægtet gennemsnit i Excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.