Dansk

Er der fejl i sætningen?

28. maj 2018 af Jegvedingenting - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle

Skal der t på "rød" i sætningen?

1) "Afdelingen fik ved etableringen rødt tegl, hvide altaner og gavltrapper af træ. "

Skal der være bindestreg i ordet husarrangement?

2) Renoveringen blev afsluttet med et åbent hus-arrangement 28. november 2012.

Skal ordet "omkring" skiftes ud med "om" i denne sætning?

"Det betød langt større stabilitet og ro omkring arbejdet."

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2018 af Audioholic

1. Ja, det skal der.
2. Hvis man kigger på ordet hus-arrangement alene, skal bindestregen slettes og hus og arrangement sættes sammen til ét ord - fordi du kan sætte en eller et foran begge substantiver.
- Men hvis du kigger på det i sammenhængen skal åbent være med så det bliver til "åbenthusarrangement".
3. Nej, det skal det ikke.

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. maj 2018 af Justitia

Jeg ville sige:

- Rød
- Åbent hus-arrangement
- Omkring


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. maj 2018 af Stygotius

Nej svaret i #1 er ikke helt rigtigt

1  Ordet "tegl" kan være enten fælleskøn(den) eller intetkøn (det). Man kan derfor skrive enten "rød" eller           "rødt".

Det klart mest almindelige er at sige "Huset har fået rødt tegl".

2  Der er ingen grund til at putte en bindestreg ind i ordet "husarrangement".

    Det nævnte udtryk skulle man skrive "åbent-husarrangement". Det er jo ikke et arrangement  som er              åbent, men et arrangement med et åbent hus..

3  Det hedder "Der er ro om arbejdet".  Det er en folkelig og vulgær misforståelse at tro at "om" og '"omkring"  betyder det samme og kan bruges i flæng.

"omkring" betyder KUN "rundt omkring" i en rent stedlig betydnng. (Hun cyklede (rundt) om huset 10 gange)

At sige ting som "Nu vil jeg fortælle noget omkring dette emne" eller "Vi fik ikke  noget omkring hans  planer" er helt vildt plat og m e g e t  dårligt og komisk dansk.

Et langt ord er ikke, som  nogle naivt tror, finere end et kort ord. Det er bare udtryk for at man gerne vil vigte sig med "smarte" ord.  Det gælder også den idiotiske brug af "omkring" på de forkerte steder.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2018 af Smut1

Jeg ved ikke, om du har brug for flere skud :)

1) "Afdelingen fik ved etableringen røde tegl, hvide altaner og gavltrapper af træ."

2) Renoveringen blev afsluttet med et åbent hus-arrangement 28. november 2012

"Det betød langt større stabilitet og ro med arbejdet."

Det er lidt af en religiøs holdning, om der skal stå om eller omkring, men jeg synes det lyder fint med ”med”, men sætningen ændrer self mening, idet ”arbejdet” går hen og bliver mere aktivt i sætningen.

Eksempel: ”Jeg finder ro sammen med Jens”  og ”Jeg tager det med ro med lektierne”.


Brugbart svar (1)

Svar #5
29. maj 2018 af Stygotius

1) Ja, hvis man vælger at lade ordet "tegl" være flertal. Det er det ikke nødvendigvis.

2)  Nej, den går ikke. Se # 3

Ja, "med" vil også være udmærket,    ........selv om betydningen dermed ændres..

At snakke om en "religiøs holdning" i forbindelse med  om/omkring er noget forfærdeligt sludder.

Det er simpelthen et spørgsmål om et rigtigt eller et misforstået og håbløst sprog.

Læs # 3 en gang til.


Svar #6
06. juli 2018 af Jegvedingenting

Mine egne forslag var næsten som Stygotius's, så det er jeg glad for.

Tak.


Skriv et svar til: Er der fejl i sætningen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.