Almen studieforberedelse (AT)

AT - fremlæggelse

31. maj 2018 af hellekas (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der en venlig sjæl til stede, som evt. kan hjælpe mig? 

Det er angående AT, som jeg skal op i om 1 uge. 

Jeg er meget i tvivl om, hvordan man skal fremlægge sin opgave? Jeg har spurgt mine lærer og de siger, at man ikke skal fremlægge sin synopsis, men det man har lavet...... Men det jeg har lavet i min AT-forløb er min synopsis? Jeg bliver meget forvirret og sidder fast. Jeg ved ikke, hvad jeg skal lægge mest vægt på?? 

Derfor spørger jeg jer, om I ved eller hvordan I har fremlagt jeres AT? Hvad startede i med? Snakkede I i dybden om jeres problemstillinger? Evt. nogle dispositioner? 

Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg virkelig sidder fast... 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2018 af guuoo2

Synopsen handler om problemformulering/metode (teoretisk)/konklusion

Fremlæggelsen skal primært dreje sig om din behandling af problemformuleringen svarende til metoden i sin konkrete udførelse.


Svar #2
31. maj 2018 af hellekas (Slettet)

Men altså, men behandling af problemformulering har jeg skrevet i min synopsis sammen med problemformulering, metode og begreber? Sådan har jeg fået af vide, at jeg skulle gøre af mine vejledere de sidste 3 år i hvert fald. 

Hvad lægger man mest vægt på til fremlæggelsen? Er det metoderne eller selve analysen? 

Jeg har f.eks. fagene historie og dansk, hvor jeg har lavet en en del kildekritik og nykritisk analyse. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2018 af Roxanna

Hejsa, 

Det vigtigste er ikke selve dine resultater/analyse men snarer hvordan du er nået frem til det endelige resultat. Fx. præsenterer du dine problemstillinger, men du går ikke i dybden med hvad du er nået frem til i hver problemstilling. Det gør du kun ganske kort, hvorefter du diskuterer materiale og metode til hver problemstilling. 

I dit tilfælde, kunne du snakke om hvilket materiale du har brugt og hvorfor du netop har valgt at foretage en nykritisk analyse. Kunne man have taget en anden analysemetode, som gav mere mening ift. din problemformulering? Det er måske også noget du har skrevet i dit metode-afsnit. 

Jeg tror jeg har mit talepapir fra prøven i AT 5. Jeg kan lede efter den og evt. sende den hvis du er interesseret. :)


Svar #4
01. juni 2018 af hellekas (Slettet)

Hej Roxanna. 

Det er præcis det jeg har gjort, men kun ud fra hvert problemstilling. I min perspektivering har jeg snakket kort om, hvilken andet andet fag jeg kunne bruge - Er det, det du mener? . Men skal man diskutere, hvilket andet analysemetode ville give mere mening i et afsnit for sig selv? Eller skal det være i hvert eneste problemstilling? 

Hvis jeg må, så vil jeg meget gerne se din talepapir fra prøven i AT5? Fik du godt feedback og karakter på den? :) 


Svar #5
01. juni 2018 af hellekas (Slettet)

Skal man forresten nævne sin konklusion først eller til sidst? 

Synes jeg ser flere og flere, som har sagt deres konklusion efter deres problemformulering. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. juni 2018 af Roxanna

#4

Hej Roxanna. 

Det er præcis det jeg har gjort, men kun ud fra hvert problemstilling. I min perspektivering har jeg snakket kort om, hvilken andet andet fag jeg kunne bruge - Er det, det du mener? . Men skal man diskutere, hvilket andet analysemetode ville give mere mening i et afsnit for sig selv? Eller skal det være i hvert eneste problemstilling? 

Hvis jeg må, så vil jeg meget gerne se din talepapir fra prøven i AT5? Fik du godt feedback og karakter på den? :) 

Ja, det er præcis det jeg mener og selv har gjort. :) 

"Men skal man diskutere, hvilket andet analysemetode ville give mere mening i et afsnit for sig selv? Eller skal det være i hvert eneste problemstilling?" - Det er jeg ret sikker på, at du afgør selv. Men jeg tvivler på, at man har så meget tid til at kunne komme ind på det i selve fremlæggelse, men hvis det er muligt gør det endeligt! Ellers sørg for at få det sagt i diskussion med lærer og censor bagefter. :)

For min præsentation fik jeg 10 men jeg fik desværre ingen kommentar på mit talepapir. Det tror jeg skyldes, at det er ens præsentation som man bliver bedømt på og ikke på selve talepapiret. Har du en mail jeg kan sende den til? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juni 2018 af Roxanna

#5

Skal man forresten nævne sin konklusion først eller til sidst? 

Synes jeg ser flere og flere, som har sagt deres konklusion efter deres problemformulering. 

1. Præsentér fag og emne. 

2. Præsentér problemformulering.

3. Præsentér konklusionen. 

4. Præsentér dine problemstillinger og snak om hvad du er nået frem til (meget kort) og hvad du har brugt og bearbejdet. 

5. Lav en hurtig opsamling på dine problemstillinger, hvor du hurtigt forklarer hvordan du er nået frem til det. 

6. Det indleder naturligt til en uddybende diskussion om andre alternative fremgangsmåde til metode, fag osv. 


Skriv et svar til: AT - fremlæggelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.