Matematik

Facit/løsninger for matematik B hf 1. juni 2018 gl

01. juni 2018 af MatHFlærer - Niveau: B-niveau

Til jer der har interesse.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2018 af SilasDer (Slettet)

Opgave 7b den vokser da med 7,49%?

Svar #2
01. juni 2018 af MatHFlærer

#1 ja! En grim tastefejl fra min side af. Tak for pointering.

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2018 af SilasDer (Slettet)

Det var så lidt :-) Tak for besvarelsen! Kan du fortælle mig hvorfor 1. Opgave giver det resultat?

Svar #4
01. juni 2018 af MatHFlærer

#3 Det var så lidt :-) Tak for besvarelsen! Kan du fortælle mig hvorfor 1. Opgave giver det resultat?

Du har

V=\frac{1}{3}\pi h r^2 så vi vil isolere r.

V=\frac{1}{3}\pi h r^2 \Leftrightarrow 3V=3\frac{1}{3}\pi h r^2\Leftrightarrow 3V=\pi h r^2\Leftrightarrow \frac{3V}{\pi h}=\frac{\pi h r^2}{\pi h}

\frac{3V}{\pi h}=r^2\Leftrightarrow r=\sqrt{\frac{3V}{\pi h}}

Giver det mening? Normalt vil vi jo skrive \pm men da radius er en længde, så er det kun den positive løsning vi tager :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juni 2018 af SilasDer (Slettet)

Ja helt vildt! Jeg var bare i tvivl om hvor 3 tallet kom fra. Jeg svarede (kvadratroden af) V/1/3*pi*h (er på på mobilen, så kan ikke skrive det ordentligt, jeg håber at du forstår det) :-)

Svar #6
01. juni 2018 af MatHFlærer

r=\sqrt{\frac{V}{\frac{1}{3}\pi h}}=\sqrt{\frac{3V}{\pi h}}

Så dit er også meget rigtigt :-)


Brugbart svar (1)

Svar #7
01. juni 2018 af SilasDer (Slettet)

Ej hvor fedt!!!! Juhuu :-)

Svar #8
01. juni 2018 af MatHFlærer

\frac{a}{\frac{b}{c}}=\frac{a\cdot c}{b}

En brøkregel, der er guld værd :-)


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. juni 2018 af guuoo2

Hvis du har skrevet med brøkstreg som i #6 er det rigtigt, men i #5 mangler nævneren parentes: √(V/(1/3*pi*h))


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. juni 2018 af NielsThoegersen

Hvordan fik du at |AC|=6? :/


Svar #11
02. juni 2018 af MatHFlærer

Hej NielsThoegersen,

Vi har


Brugbart svar (0)

Svar #12
02. juni 2018 af NielsThoegersen

Men jeg sagde 8/1,33 – det kan man vel også?


Svar #13
02. juni 2018 af MatHFlærer

\frac{8}{1.33}\approx6 så altså. Jeg havde nok ikke ændret på brøken, da du vil få det eksakte svar. Men altså jeg vil give dig point alligevel, for du er ikke forkert på den, men bare lidt uheldigt du laver den om til 1.33


Brugbart svar (1)

Svar #14
02. juni 2018 af SilasDer (Slettet)

Det er skrevet som #6 :-)

Brugbart svar (0)

Svar #15
27. juni 2018 af mohammadali2610 (Slettet)

Hvad hvis man i opgave 7B bare har svaret, at tallet a fortæller om udviklingen af havtang efter 1975? Det er nok ikke 10 point, men ville man få point for den besvarelse?

I en af opgaverne, så glemte jeg, at indsætte opgaveteksten ind, men har dog besvaret selve opgaven med mellemregning og det hele - er det muligt, at få 10 point for den? Med opgaveformuleringen mener jeg altså selve teksten, som man finder i opgavehæftet. Den glemte jeg, at skrive ind nemlig, da jeg bare kigget direkte fra hæftet, mens jeg besvarede opgaven.


Svar #16
27. juni 2018 af MatHFlærer

Har du bare skrevet at tallet a fortæller om udviklingen efter 1975?
Kan ikke huske opgaven, men måske fuld point, det er i småtingsafdelingen

Forstår faktisk ikke at mange skriver opgaveteksten ind fra hæftet. Har været censor og har set mange gøre det. Det har ingen indflydelse på dine point

Brugbart svar (0)

Svar #17
27. juni 2018 af mohammadali2610 (Slettet)

Ja, altså jeg har ikke skrevet 7,49% pr. år fra 1975 til 2015. Jeg har bare skrevet, at tallet a fortæller om udviklingen af havtang efter 1975. Jeg ved, at 7,49% er vigtigt at skrive, men jeg tænkte ikke lige over det sådan, da jeg skrev det.

Det lyder godt! Jeg fik bare at vide af min gamle matlærer, at det er godt at skrive teksten ind, da man som lærer ved, hvilken opgave der er tale om, og hvad det er, at kursisten prøver at løse. 
Dog skrev jeg opgave nummeret, dvs opgave 11 a).


Skriv et svar til: Facit/løsninger for matematik B hf 1. juni 2018 gl

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.