Studievejledning

i tvivl om muligheder

05. juni 2018 af linaawana (Slettet)

Hej. 

Jeg har nogen forskellige spørgsmål.

1. Ved nogen af jer, hvad der sker, hvis man ikke dukker op til sine skriftlige eksamner i 3.g ? Får man -3 som karakter eller skal man bare tage faget om på på HF-enkeltfag eller lignende efterfølgende?

2. Kan man skifte fra gym til erhvervsuddannelse? Jeg kan ikke rigtig finde noget om det på netet, udover at hvis man har afsluttet sin studentereksamen, så kan man hvis få merit for nogen af fagene på erhvervsuddannelse, men jeg har ikke tænkt mig at afslutte 3 g, da jeg skal op i fuld pensum, og det magter jeg ikke, da jeg ved, at det alligevel ender ud med et snit under 2 og dermed en ubestået studentereksamen. 

3. Kan jeg evt. tage op til de eksamner, som jeg er nogenlunde sikker på at få en okay karakter i også afslutte resten på HF/VUC efter sommer? 

4. Hvis jeg nu vælger at lade vær med at tage op til 3 eksamner f.eks. men stadig får under 2 i snit fra de resterende eksamner, er min studentereksamen så dumpet eller kan jeg stadig nå at rette op efter sommer på VUC?

Håber i kan hjælpe mig lidt, da jeg er meget forvirret omkring min situation, og hvis i har andre forslag og bud på, hvad jeg kan gøre, må i meget gerne skrive det :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2018 af guzbak

Har du haft fat i en studievejleder endnu?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juni 2018 af bummelumbumbum

1) Man får -3.

2) Selv hvis du ender ud med et snit på under 2, kan du godt få meritoverført fag, der er beståede. Hvis du f.eks. har bestået dansk A kan du få merit for dansk E/D/C på en erhvervsuddannelse - hvis du derimod ikke har bestået, kan du som udgangspunkt ikke få merit. Du skal dog være opmærksom på, at det ikke er meget merit, man kan få... du kan kun få merit for boglige fag som dansk og matematik, der jo ikke fylder meget på erhvervsuddannelserne.

3) Du kan ikke afslutte din STX/HTX/HHX på et VUC efterfølgende. Du kan dog godt få meritoverført en hel del fag, hvis du vil tage en HF på VUC, men der vil nok være et eller to yderligere fag, som du bliver nødt til at tage oven i (for at få en HF skal man f.eks. have haft biologi, geografi OG kemi, hvorimod elever på STX generelt kun har to af de tre fag).


Skriv et svar til: i tvivl om muligheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.