Fysik
I hvilken rækkefølge skal jeg fortælle?
Hej
Er der nogle, der har en idé eller forslag til i hvilken rækkefølge jeg skal fortælle om nedenstående:
Fortæl om de forskellige energiformer, herunder varmekapacitet, specifik varmekapacitet og effekt.
Af energiformer kommer jeg ind på: Kinetisk og potentiel energi, mekanisk energi og termisk energi.
På forhånd tak.
Svar #2
27. marts 2019 af frej0887 (Slettet)
Først deler jeg oversigten op i grupper:
Kinetisk, potentiel og mekaniske energi har en stor sammenhæng. Derfor skal disse tre læres sammen. Dog vil jeg mene at potentiel energi er lettere at forstå, derfor vil jeg have det før kinetisk. Til sidst mekanisk.
Det samme med termisk energi, varmekapacitet og specifik varmekapacitet. Her ville jeg tage termisk energi først, da det er vigtigt med en grundforståelse. Derefter enten varmekapacitet eller specifik varmekapacitet. Jeg tror ikke rækkefølgen på de to gør så meget, men umiddelbart varmekapacitet først.
Effekt er lidt for sig selv.
Derefter er spørgsmålet hvilken rækkefølge grupperne skal være i:
Her vil jeg sige kinetisk, potentiel og mekanisk først, da det er met intuitivt. Derefter termisk energi, varmekapacitet, specifik varmekapacitet. Til sidst effekt, da det er et småt men halv-komplekst og knap så vigtigt (for fysik c).
TL;DR: potentiel, kinetisk, mekanisk, termisk, varmekapacitet, specifik varmekapacitet og til sidst effekt.
Jeg kan se at det snart er et år siden du skrev inlægget, så jeg vil gerne høre hvilken rækkefølge du er endt med?
Skriv et svar til: I hvilken rækkefølge skal jeg fortælle?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.