Geografi

Påvirker vinden syreregn?

13. juni 2018 af Planteelsker - Niveau: 9. klasse

Hey. På onsdag skal jeg op i naturfagsprøven, og jeg har om syreregn. Kan vinden og vindsystemet påvirke spredningen af syreregn. Jeg har læst lidt om at passatvinden, høj- og lavtryk, corioliseffekten og passatvendekredsende har noget at gøre med spredningen af syreregn. Jeg kan bare ikke forstår det. Er der en venlig sjæl, som ved noget om det, som kan forklare det på en børnevenlig måde? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2018 af NielsThoegersen

Altså nu har jeg ikke 100% styr på på alle de forskellige former for vinde, som du snakker om, men jeg snakkede også om netop syreregn til min naturfagsprøve, og det, at vinden kan flytte syreregnen hen forskellige steder, påvirker vel syreregnen, som du siger. 


Svar #2
16. juni 2018 af Planteelsker

Hej Niels. Hvad kom du ind på til din naturfagsprøve, og hvad vil du anbefale, at jeg har styr på? 

Mvh Celina 


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2018 af NielsThoegersen

Hej Celina,

Det må du undskylde, det var ikke syreregn, som snakkede om til min naturfagsprøve, men strålings indvirken.

Dog har jeg skrevet en ret god opgave omkring syreregn i 8. klasse, hvor jeg svarede uddybende på følgende spørgsmål:

1. Hvordan opstår syreregn?

2. Hvad gør syreregn ved naturen?

3. Hvad gør syreregn ved materialerne?

4. Forsuring af havene

Det ville være ski'godt, hvis du bl.a. havde styr på, hvad syreregn helt præcist er, hvordan det dannes, og hvad det kan skade. Se gerne det, at det kan skade, fra flere vikler, f.eks. hvordan det skader infrastruktur, organismer, osv.


Svar #4
17. juni 2018 af Planteelsker

Okay mange tak :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. juni 2018 af ringstedLC

Syreregn er en del af almindelig regn, der selvfølgelig flyttes af de fremherskende vinde. I Danmark blæser det ofte fra vest og sydvest. Inden man begyndte at stille krav til svovlindholdet i fyringsolie fik vi og Sydsverige derfor megen syreregn fra England og de store industrikvarterer i Tyskland. Den samme vind bragte vores udledte svovl udover Østersøen og til Rusland.

Så hvis du får stukket et kortudsnit i hånden, der viser den fremherskende vindretning og noget om hvor der er industri eller bare mange mennesker og derfor trafik, så kan du vise, hvor der er risiko for syreregn. Husk at det som regel kun regner på den side af en bjergkæde, der vender mod vinden.


Skriv et svar til: Påvirker vinden syreregn?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.