Kemi

Oxidation af alkoholer i basisk opløsning (med MnO4-)

19. juni 2018 af Zoomi (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa. Jeg sidder og er ved at læse op til kemi, men er gået lidt død i en rapport jeg lavede tidligere på året, da jeg ikke forstår mine svar.

Forsøget handlede om oxidation af alkoholer, og forsøgbeskrivelsen lød sådan:

15 mL 0,005 M kaliumpermanganat blandes i bægerglasset med 15 mL 1 M natriumhydroxid. Der hældes 10 mL af blandingen i hvert af de 3 reagensglas.Tilsæt 2 mL af alkoholerne* til hver sit reagensglas. Sæt prop på og ryst. Vent nogle minutter. Notér iagttagelser, især farver.

Alkoholerne er: Propan-1-ol,  Propan-2-ol  og  2-methylpropan-2-ol 

Jeg har svært ved at bedømme hvilke nye manganforbindelse der er blevet dannet efter oxidationenerne. Jeg har skrevet 2 forskellige reaktioner til Propan-1-ol ned i mine noter (den ene hvor der først dannes MnO4 2-, og den anden hvor der dannes MnO2), men jeg forstår ikke hvorfor eller hvordan det sker.

Mht. Propan-2-ol har jeg skrevet at der dannes MnO4 2-.

Den tærtiere har jeg ikke skrevet noget, da tertiære alkoholer ikke kan oxideres, hvis jeg husker rigtigt.

Jeg er meget i tvivl om mine svar er rigtige, og jeg forstår ikke hvorfor jeg har skrevet to forskellige reaktioner ned til Propan-1-ol. Hvis en kunne forklare mig dette og hjælpe med de rigtige reaktioner, ville det være en kæmpe hjælp! Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. juni 2018 af Heptan

Det lyder fint. Ignorer manganforbindelserne til at starte med, det er bare et af mange forskellige oxidationsmidler man kan bruge til at oxidere alkoholer.

Propan-1-ol er en primær alkohol, så den kan reduceres mildt til et aldehyd, og derefter videre til en carboxylsyre.

Propan-2-ol kan oxideres til en keton (lidt ligesom aldehydet fra før), men kan ikke oxideres yderligere.

2-Methylpropan-2-ol har slet ingen H'er på samme carbon C-OH atom, så det kan ikke oxideres.

Lidt om oxidationsmidlet permanganat: Man starter med MnO42- som er oxidationsmidlet. Når det forbruges omdannes det først til MnO2 (brunsten) og derefter til Mn2+.

Her er korrekt afstemte reaktionsskemaer: https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=603991#604068


Svar #2
23. juni 2018 af Zoomi (Slettet)

Tusind tak! :D


Skriv et svar til: Oxidation af alkoholer i basisk opløsning (med MnO4-)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.