Matematik

Andengradspolynomier - økonomi

21. juni 2018 af Fatima786 - Niveau: C-niveau

Hej jeg skal op til mundtlig matematik eksam og har et spørgsmål som jeg simpelthen ikke kan finde ud af :( Her der er nogen der kan hjælpe plz plz lpz


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2018 af Anders521

Hejsa,

Se vedhæftede fil


Svar #2
21. juni 2018 af Fatima786

Hej Anders, 

jeg forst[r det ikke hvordan du kunne skrive cx op s[dan


Svar #3
22. juni 2018 af Fatima786

er der slet ikke nogen der kan hjælpe:(


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. juni 2018 af StoreNord

At O(x) har negativ determinant, kan skyldes, at at prisfunktionen er uheldig. Så ligger hele overskuds-parablen under nul.
Hvis p(x) var som på mit billede, ville graferne se fornuftige ud.

Andengradspolynomier.png

Hvis dine to forrige "galante hjælpere" har indvendinger mod din og min fremgangsmåde,
skulle de tage og hjælpe istedet for at moppe.

Vedhæftet fil:Andengradspolynomier.png

Svar #5
22. juni 2018 af Fatima786

Tusind tak "StoreNord" jeg håber bare at jeg ikke trække det spørgsmål. Hav en rigtig god weekend.


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. juni 2018 af Anders521

#5 Hejsa,

har taget endnu et kig i opgaven. Det ser ud til at der er modstridende oplysninger i opgaven. Hvis omsætningen udregnes som produktet at enheden og pris per enhed så er dit funktionsudtryk for R forkert, hvis billedet i opgaven er korrekt. Grafen for omsætningen er afbildet som en parabel, hvis nul-punkter er nul og 2500 solgte enheder. Denne graf tilhører ikke funktionen, der udtrykkes som  R(x)=-x2 - 500x, som der står skrevet i filen. hmm...

Eftersom opgaven ikke er et krav at løse ved trækning af spørgmålet, vil jeg anbefale at du istedet selv laver et eksempel eller finder et i lærebogen.  

# 4 " 'galante hjælpere' ... istedet for at moppe " Hvem taler du om?


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. juni 2018 af StoreNord

Jeg taler såmænd om dig i #2. #0 spurgte derefter hvad du mente, men fik ikke svar.
Jeg selv synes, det var hende der havde ret; og ikke dig.

I hendes næste desperate tråd :
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1840320
råder #2 hende til at finde en fejl, som hun ikke har lavet (så vidt jeg kan se).

Da hun så også har et udansk navn, kom jeg til at tænke på mobning.


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. juni 2018 af Anders521

Jeg taler såmænd om dig i #2. #0 spurgte derefter hvad du mente, men fik ikke svar.

Og det skulle give dig ret til sige at jeg ... mopper? Hvad mener du med at moppe?


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. juni 2018 af StoreNord

Flygtninge og indvandrere er så vidt jeg ved udsat for en del mobning.
Nogle danskere er måske ikke lige så hjælpsomme overfor fremmede, som de ville være overfor folk der ligner dem selv.
Dit svar i #6 er dog en udmærket forklaring på #0's problem.
Dog savner hun måske en bekræftelse på, at hun har "løst opgaven" rigtigt; bare med forkerte oplysninger.
Apropos forum-deltagernes "profil" har jeg bemærket en hel del der fremtræder med pigenavne, men faktisk er drenge. Så håber de måske at få noget mere hjælp.
Andre har pæredanske profilnavne, men er i virkeligheden flygtning/indvandrer-børn, som mangler meget af de første 5 skoleår.


Brugbart svar (1)

Svar #10
23. juni 2018 af ringstedLC

Hej #0

Jeg gætter på, at du nu har været oppe. Gik det godt?

Opgaven er tvetydig fordi prisfunktionen ikke passer med graferne. Hvis den havde været som:

havde de passet sammen.

PS. Du må ikke skrive 437.000 som 437,500 . "." er en tusindtalsseperator, "," indikerer et decimaltal.


Skriv et svar til: Andengradspolynomier - økonomi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.