Dansk

Diskursanalysens kobling til fagene dansk og historie i AT

25. juni 2018 af Michellall - Niveau: A-niveau

Hey derude 

Jeg har lavet diskursanalyse på 3 tekster i dansk og kildekritisk analyse i faget historie på 2 kilder. Min lærer sagde jeg skulle fremhæve det fantastiske ved at diskursanalysen kobler de 2 fag sammen.. Hvordan? jeg har ikke direkte lavet diskursanalysen på de historiske tekster. men skal jeg så bare sige, at den kildekritiske metode er nødvendig så man ikke overtolker diskursen i de andre tekster ??

AKUT hjælp, mange tak 


Svar #1
25. juni 2018 af Michellall

Man finder måske diskursen via kildekritik i historie?


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. juni 2018 af MaiiDevon

I en diskursanalyse har man et stort fokus på sproget (ord, der kan være værdiladede, der knytter sig til nodalpunkterne, evt. antagonisme og argumentationsformen). Vha. af denne sproglige analyse kan man undersøge samfundets magtforhold og rettighederne til at definere virkeligheden. Altså laver man ikke blot en sproglig analyse, man sætter den også ind i en historisk kontekst med henblik på at forklare og forstå fortiden. Derfor er det et godt supplement til kildekritikken.

Som du selv siger, så er der en tendens til, at diskursanalyser kan bliver meget ensidige, da der jo ofte er eksempler på polariseringer i tekster, som måske kan tolkes mere dramatisk, end de er ment. Derfor er kildekritikken nødvendig, da du har fokus på kildens repræsentativitet. 


Skriv et svar til: Diskursanalysens kobling til fagene dansk og historie i AT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.