Studievejledning

Inge SU, hvad så?

27. juni 2018 af Sofiehanw

Hej allesammen, 

Jeg er lige blevet færdig med min sidste eksamen, men så at jeg fik en dårlig karakter. Jeg snakkede med studievejlederen om det og kom frem til at jeg kan tag de fag som jeg fik en dårlig karakter i om igen som ekenltfag, men jeg kommer ikke til at få noget SU. Hvis jeg ikke får SU, er det så muligt at søge konatanthjælp, uddanelsesstøtte/ydelse, SVU, dagpenge eller noget lignede så jeg kan leve og betale mine regninger mens jeg studere? Jeg er selvfølgelig også igang med at søge et job, men hvis jeg så ikke finde noget eller noget der passer til mit skoleskema, kan jeg så få noget af det nævnte?

P.s. Jeg startede med at søge job for et 1 1/2 år siden og jeg har stadig ikke fundet et, da jeg hverken har erfaring eller noget. Jeg har sendte utallige ansøgniger, både med hånden og online uden held.

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. juni 2018 af Smut1

Man kan vist blive sat til at tage enkeltfag i forbindelse med dagpenge eller sådan noget i den stil, men jeg tror ikke, at man kan gøre det omvendte og få anden offentlig støtte end SU ved at læse hf-enkeltfag. Hvis du virkelig er på skideren, kan du jo tage ekstra nye fag ved siden af de fag, du tager om. Du får selvfølgelig ikke pengene tilbage for disse fag og tjener næppe det samme, som du ville gøre som vikar eller ved en deltidsansættelse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. juni 2018 af ringstedLC

Mig bekendt er enkeltfag noget du laver i din fritid. Du har altså ikke status som studerende. Tag enkeltfaget som brevkursus og søg kontanthjælp/job. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. juni 2018 af Smut1

#2 Det er ikke rigtigt! Du kan sagtens være SU-berigtiget, når du tager hf-enkeltfag: det kræver blot, at du har timer nok (det er måske vigtig at få slået fast, hvilken type enkeltfag, der er tale om). Jeg tager udagngspunkt i, at der på din profil står "Uddannelse: HF (1. år)".


Svar #4
27. juni 2018 af Sofiehanw

Altså jeg forstår ikke helt hvad du mener @Smut1, betyder det så at jeg ikke kan få nogen form for støtte? Jeg kan ikke tag nogle ekstra fag da jeg allerede har taget de fleste da jeg tog min 2-årig HF som er det jeg lige blev færdig med. Og nu vil tag nogle enkeltfag som jeg har brug for for at færdiggøre min uddanelse (ignore hvad jeg skrev på min profil).

Kan jeg godt gøre hvad @ringstedLC skriver? Er det muligt at søge kontanthjælp? For ellers kan jeg jo ikke leve ved at jeg hverken har et job eller for støtte til at færdiggøre min uddanelse.

Er der nogen som jeg kan snakke med omkring det her? Kommunen, borgerservice, jobcentret eller andre?

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. juni 2018 af Smut1

# I 2017 kunne man godt gøre det, jeg sagde: Altså tage fag, som ikke kom med på eksamensbeviset, men det kan selvfølgelig være at reglerne er blevet lavet om. Der er dog langt fra regler om alt, og der er rigtig mange huller. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. juni 2018 af MaibritG

Nej, du er hverken:

- dagpengeberettiget (du har ikke afsluttet en uddannelse og har sikkert ikke betalt ind til en A-kasse)
- SU-berettiget, hvis du kun tager et enkeltfag. Der er regler om x-antal timer i ugen. 
- Kontanthjælpsberettiget, da du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og deltage i aktiveringstilbud. 

Det nemmeste for dig vil være at finde et job, og så håbe på at du kan tage enkeltfaget som fjernundervisning eller håbe på at undervisningen er placeret, så det ikke kommer i karambolage med dit job. Ved at tage et job betyder det potentielt også, at du ikke står uden indtægt mens du venter på at blive optaget på din videregående uddannelse.  

Du kan da håbe på at en eventuelt sagsbehandler på jobcenteret vil give dig lov til at tage HF-enkeltfag, men der er altså større sandsynlighed for at de beder dig om at tage en reel uddannelse, der kan give dig et job efter færdiggørelse. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. juni 2018 af StoreNord

Hvis man har opbrugt sin SU, så kan man vel stadig LÅNE fra SU.


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. juni 2018 af Martinjakob

det at tage enkeltfag ville ikke være nødvendigt, da du ikke kan hæve dit gennemsnit vha enkeltfag.
du tager som regel enkeltfag hvis du har dumpet faget eller mangler det for at komme ind på det givende studie


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. juni 2018 af MaibritG

Hvis man har opbrugt sin SU, så kan man vel stadig LÅNE fra SU.

Du kan vælge at tage et slutlån i de sidste 12 - og i nogle tilfælde 24 - måneder af din videregående uddannelse, hvis du har brugt al din SU. Kilde: www.su.dk/su-laan/slutlaan/. Dette kan TS derved ikke benytte sig af, da hun kun har færdiggjort en ungdomsuddannelse.

 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. juni 2018 af Smut1

#9 og #8 

Jeg synes altså ikk, det lyder som om, at #0 har lukket sit eksamensbevis. Der står godt nok at vedkommende har haft sin sidste eksamen, men det betyder langt fra at eksamensbeviset er lukket, når der er tale om hf-enkeltfag.


Brugbart svar (0)

Svar #11
30. juni 2018 af MaibritG

#10, ... men det ændrer stadigvæk ikke på, at trådstarter kun har færdiggjort/ikke-færdiggjort en ungdomsuddannelse. Derfor kan trådstarter ikke tage slutlån.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #12
30. juni 2018 af Smut1

# 11 Nåh ja, ups.


Brugbart svar (0)

Svar #13
13. november 2018 af Adem1 (Slettet)

Helt korrekt, Maibrit Grøndal! Man skal være tilmeldt en uddannelse for at få SU. Hvis trådstarter er i tvivl, kan du læse mere her.


Brugbart svar (0)

Svar #14
13. november 2018 af guzbak

Du må søge noget aftenarbejde eller weekendarbejde hvis du går i skole om dagen og tage hvad der kommer. Hvis du har søgt i ½ år, kunne du jo have taget det første og det bedste og sparet op i det halve år du har gået uden arbejde. 

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Inge SU, hvad så?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.