Matematik

Hvad er irrationelle funktioner?

14. august 2018 af Trinobabz (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er i gang med eksamensspørgsmål og da jeg er privatist, har jeg ikke nogen vejleder at spørger, så håber i kan hjælpe mig. 

1. Hvad er irrationelle funktioner? 

2. Egenskaber som grundfunktionerne har? 

3. Dm(f) for en irrationelle funktioner? 

4. Bevis, at konstanten a for en potensfunktion, der igennem punkterne (x1,y1) og (x2,y2) og kan betegnes ved: a  = ln(y2/y1) / ln(x2/x1) 

Håber der er nogen der kan hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. august 2018 af guuoo2

1. Måske menes der funktioner der ikke er rationelle, men google giver også andre muligheder, så du må slå op i din bog eller udleveret noter for at se hvilken definition I bruger.


Svar #2
14. august 2018 af Trinobabz (Slettet)

Der står nemlig ikke noget i den bog jeg har fået og ingen noter. Så er helt på bar bund, idet jeg er privatist, har jeg ingen vejleder jeg kan spørger :-) har prøvet at google en masse og der kan jeg heller ikke finde noget specifikt omkring det.

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. august 2018 af guuoo2

Prøv også at kigge i studieplan/pensumliste. Hvilken bog er det?


Svar #4
14. august 2018 af Trinobabz (Slettet)

Jeg har ikke fået en studieplan eller en pensumliste.
Bogen: matematik A af hans Henrik Hansen, Niels Henrik Poulsen og Johnny weile og så er der en muslingeskal
på forsiden :-)

Brugbart svar (1)

Svar #5
14. august 2018 af StoreNord

1 Redegørelse for Irrationelle Funktioner i Matematik
https://www.studienet.dk/Opgaver/Irrationelle-funktioner-183703.aspx
Citat:
"Selve definitionen lyder: Funktioner der kan angives med en regneforskrift, hvori den eksponentielle størrelse indgår - √x, ex og ln(x). "

2 trigonometriske grundfunktioner
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1677477

Citat:  
"sin(x), cos(x) og tan(x)"


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. august 2018 af guuoo2

Det der står i den opgave #5 linker til giver ingen mening, fordi det følger at enhver funktion f(x) er
irrationel, da f(x) = eln(x)f(x)


Svar #7
14. august 2018 af Trinobabz (Slettet)

Tak storenord, var det jeg skulle bruge, nu kan jeg endelig komme i gang med den den opgave ??

Brugbart svar (0)

Svar #8
15. august 2018 af Eksperimentalfysikeren

En rational funktion er en brøk, hvor både tæller, P, og nævner, Q, er polynomier: f = P/Q. Hvis Q=1, kaldes funktionen hel, ellers er den bruden.

Jeg har ikke kunnet finde en definition på irational funktion, men sammenligner man med tal, så er irational modsætning til rational, så irationale funktioner må være funktioner, der ikke er rationale.

En egenskab ved de rationale funktioner er, at hvis koefficienterne i polynomierne alle er rationale, vil funktionen afbilde rationale tal ind i rationale tal, undtagen for de x-værdier, der er rødder i Q (her er f ikke defineret).

En funktion som f.eks. sinus har ikke denne egenskab: sin(1) er ikke rational.


Svar #9
15. august 2018 af Trinobabz (Slettet)

Jeg har fået tilsendt denne mail af min vejleder som ikke er min vejleder, grundet selvstuderende ?? jeg forstår godt nu hvor jeg skal hen af, men at finde dm(f), vm(f) nulpunktet osv inden for de 3 forskellige funktioner forstår jeg ikke :-)

Brugbart svar (0)

Svar #10
15. august 2018 af StoreNord

Du ved forhåbentlig, at man ikke kan finde ln() af nul eller et negativt tal.
Du kan heller ikke tage kvadratroden af et negativt tal.
ex ken aldrig blive negativt.
Heller ikke kvadratroden.
Du kunne lege lidt med Geogebra for al lære funktionerne at kende.
Irrationelle funktioner.png


Skriv et svar til: Hvad er irrationelle funktioner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.