Biologi

Tryk i alveoler

16. august 2018 af Sneharusha (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, dette er et billede af alveoletrykket i lungerne.
Mit spørgsmål er under inspiration, hvordan kan det så være ar trykket så små stiger igen?

Skærmbillede 2018-08-16 kl. 14.21.15.png
Under inspiration stiger volumen af lungerne, som følge af det falder alveoletrykket, da tryk og volumen er omvendt proportionalle. Det jeg ikke forstår er, hvordan tryk i følge billedet kan stige. Burde det ikke at falde konstant? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. august 2018 af EnStuderende

Undertrykket skyldes, at lungerne endnu ikke er blevet fyldt med luft. Dette skaber en trykgradient, der trækker luften ned i lungerne, indtil trykket er udlignet (0 mm Hg). Den her tegning er ret god at kigge på:


Svar #2
16. august 2018 af Sneharusha (Slettet)

Hej, tak for svaret. Jeg har faktisk set denne figur et par gange.
Men er stadig lidt i tvivl. Måske er det mig som ikke fik mig formuleret ordentligt.
Jeg har prøvet at gøre det lidt mere specifikt:
Skærmbillede 2018-08-16 kl. 14.21.15.png


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. august 2018 af EnStuderende

Som sagt: der er undertryk. Når luften kommer ind, stiger trykket igen til 0 mm Hg.

Så altså:

Du starter ved 0 mm Hg - respirationsmusklerne er afslappede, og der er luft i lungerne, som hverken ryger ind eller ud. Forestil dig, at der er X antal luftmolekyler derinde.

Så trækker du vejret indad - respirationsmusklerne trækker sig sammen, og lungerne udvider sig som konsekvens heraf. Forestil dig nu, at lige før nyt luft kommer ind, så har du essentielt samme antal (X) molekyler, men på et større volumen. Husk at tryk = kraft/areal. X molekyler udfører en hvis kraft. Hvis arealet bliver større, må trykket som konsekvens gå ned. Du har undertryk.

I atmosfæren har du nu et større tryk, end du har i lungerne. Pga. denne trykgradient 'suges' luften ned i lungerne. Flere molekyler = mere kraft. Trykket stiger nu, fordi kraften går op og udligner det større areal - forholdet mellem kraft/areal er det samme som før nu, da både kraft og areal er steget lige meget. 

Og så fortsætter det med ekspiration.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. august 2018 af AngelOneOne

Hej,

Inspirationen skaber som #3 skriver, undertryk i lungerne (første 1/4 del af kurven), så der trækkes luft ned i lungerne. Det der trækker luften ned i lungerne er trykudligning, altså stiger trykkert langsomt, indtil trykket udenfor og indenfor lungerne er lige stort (anden 1/4 af kurven). Herefter sker den omvendte proces. Der skabes overtryk i lungerne (tredje 1/4 af kurven) og trykket udlignes herefter gennem udånding, indtil trykket indenfor og udenfor lungerne er det samme (sidste 1/4 af kurven). Herefter starter processen forfra.

Det er også denne "forsinkede" effekt med trykudligning der gør, at man kan besvime hvis man f.eks. hyperventilerer - Trykket i lungerne når ikke at blive korrekt (maksimalt) udlignet, så du får en mindre mængde luft ned i lungerne, inden du igen ånder ud og dermed mindre "frisk" iltforsyning til kroppen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Tryk i alveoler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.