Matematik
Uklare punkter i kordinatsystem
Jeg er igang med grundforløbet i gymnasiet der omhandler linære funktioner. Her har vi fået en opgave hvor vi skal bestemme henholdsvis a og b værdien udfra en graf med funktionen y=a*x+b men grafen går ikke igennem nogle hele kordinater og kan derfor ikke direkte aflæse nogen punkter. Er der nogen rigtig måde at komme frem til hvilke "skæve" kordinater en graf går igennem? Og hvordan finder jeg bedst a og b ud fra dem?
På forhånd tak for hjælpen
Svar #1
25. august 2018 af StoreNord
Hvis der er et netværk i koordinatsystemet, burde du kunne aflæse koordinaterne et eller andet sted langs grafen.
Hvis akserne er ens, kan du aflæse hældningen med en vinkelmåler og tage tan-1().
Måske han du vise os opgaven. Brug dit klippeværktøj.
Svar #3
25. august 2018 af Isabella02 (Slettet)
Jeg kan ikke se særlig langt i kordinatsystemet så kan ikke aflæse nogle hele punkter. Men jeg har vedhæftet et skærmbillede af opgaven.
Og tak for at svare så hurtigt
Svar #4
Hvis du har tegningen på papir, kan du nok parallelforskyde grafen en smule,så den går gennem (-3,-1) og (6,5). Så kan du beregne hældningen, a.
Svar #5
25. august 2018 af SuneChr
Man kan bruge punkterne, efter bedste skøn*):
(- 4 ; - 1,5) og (5 ; 4,5)
Svar #6
I forlængelse af #4:
b-værdien er sværere, men ca 1.2
Svar #7
25. august 2018 af Isabella02 (Slettet)
Jeg har desværre kun modtaget opgaven som pdf. Jeg mener bare at min lærer nævnte noget om at tage nogle cirka antagelser og så specificere dem på en eller anden måde kan bare ikke huske det. Men tror at jeg vil prøve at regne det ud med (-3,-1) og (6,5). Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal beskrive min metode hvis jeg gør det på en af de andre måder. Tak for hjælpen
Skriv et svar til: Uklare punkter i kordinatsystem
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.