Kemi

Kemiske reaktioner

27. august 2018 af josephinep (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa alle,

Jeg har følgende spørgsmål, som jeg simpelthen ikke aner hvad jeg skal stille op med. 

Det drejer sig om både spørgsmål B og C.

Håber at få lidt hjælp fra jer søde mennesker - og måske gerne få det skåret ud i pap!

Se vedhæftet :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. august 2018 af mathon

+ nogle oplysninger/beregninger i a)


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. august 2018 af janhaa

b) O_3\,og\,NO

c)

t(blue) < t(green) =>

v(blue) > v(green)


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2018 af mathon

                    \small \small \frac{p_{O_2}\cdot p_{NO_2}}{p_{O_3}\cdot p_{NO}}=K_p=K_c=\frac{\left [O_2 \right ]\cdot \left [NO_2 \right ]}{\left [O_3 \right ]\cdot \left [NO \right ]}


Svar #4
27. august 2018 af josephinep (Slettet)

#2

b) O_3\,og\,NO

c)

t(blue) < t(green) =>

v(blue) > v(green)

Men hvordan er du kommet frem til svaret om hvilket stof der tilhører hvilken kurve?

Og hvordan skal besvarelsen til opg. c forståes?


Svar #5
27. august 2018 af josephinep (Slettet)

#3

                    \small \small \frac{p_{O_2}\cdot p_{NO_2}}{p_{O_3}\cdot p_{NO}}=K_p=K_c=\frac{\left [O_2 \right ]\cdot \left [NO_2 \right ]}{\left [O_3 \right ]\cdot \left [NO \right ]}

Kan du uddybe lidt? Hvad skal jeg bruge denne formel til?


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. august 2018 af Lillon (Slettet)

Hej josephinep, var det opgave a? https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1844563#1844653

Diagrammet viser at koncentrationen af NO2 aftager. Reaktionen foregår derfor sådan: O2 + NO2 → O3 + NO Det er den reaktion, som foregår om sommeren, når der er smog i de store byer. Der opstår den såkaldte jordnære ozon. https://da.wikipedia.org/wiki/Ozon

Den blå kurve og den grønne kurve stiger, altså skulle de to kurver repæsentere reaktionens produkter, O3 og NO.

MEN problemet er: Den blå kurve stiger dobbelt så hurtigt som den grønne kurve, dvs. der skal dannes enten 2 gange så meget O3 end NO eller 2 gange så meget NO som O3 - men det viser reaktionsligningen ikke.

Faktisk passer dette diagram til din reaktion fra opgave a i går: O3 + NO2 → 2 O2 + NO                                             (Koncentrationen af NO2 bliver mindre, og der opstår 2 gange så meget O2 som NO.)

Men hvad der sker i atmosfæren er O3 + NO --> O2 + NO2, og på grunden dannes jordnær ozon ved O2 + NO2 → O3 + NO

Det giver ikke nogen mening for mig.....


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. august 2018 af Lillon (Slettet)

Ok, der er kun en logisk konklusion: Det er reaktionen O3 + NO2 → 2 O2 + NO      

Jeg har også skrevet det i den første tråd med opgave a.

Undskyld, josephine.


Skriv et svar til: Kemiske reaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.