Matematik

Udregne fødselsdag ud fra 10 datoer

28. august 2018 af sfaf - Niveau: A-niveau

Rulle og Cromwell er lige blevet venner med Karla, og de vil gerne vide, hvornår hun har fødselsdag.

Karla giver dem en liste med 10 mulige datoer:

15. maj        16. maj        19. maj
17. juni        18. juni
14. juli        16. juli
14. august    15. august    17. august

Karla fortæller nu den rigtige måned til Rulle, og den rigtige dag til Cromwell.

Rulle: Jeg ved ikke, hvornår Karla har fødselsdag, men jeg ved, at Cromwell heller ikke ved det.

Cromwell: Først kunne jeg ikke regne ud, hvornår Karla har fødselsdag, men nu ved jeg det.

Rulle: Så ved jeg også, hvornår Karla har fødselsdag.

Så hvornår har Karla fødselsdag?


Svar #1
28. august 2018 af sfaf

 Hjælp lige kan ikke lige regne den ud, tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. august 2018 af Sveppalyf

16. juli

Den 18. og den 19. forkommer kun én gang, de andre datoer forekommer hver to gange. Derfor vil Cromwell kende den præcise fødselsdag hvis han har fået enten den 18. eller 19. at vide. Når Rulle med sikkerhed kan sige at Cromwell ikke kender fødselsdagen, må det være fordi hun enten har fået juli eller august at vide (for så er 18 og 19 udelukket).

Da Rulle siger dette, regner Cromwell altså ud at der er tale om juli eller august. Dette er nok til at han kender den præcise fødselsdag. Vi kan altså udelukket den 14. (for så ville han ikke vide om det er den 14. juli eller 14. august.). Der er nu tre muligheder tilbage: 16. juli, 15. august eller 17. august.

Da Rulle også tilsidst ved hvilken fødselsdag der er tale om, må det være fordi hun har fået juli at vide. (Hvis hun havde fået august at vide, ville hun stadig ikke vide om der er tale om 15. eller 17. august.)


Skriv et svar til: Udregne fødselsdag ud fra 10 datoer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.