Matematik

Ligninger????

18. september 2018 af annekatrine57 - Niveau: C-niveau

Hej, jeg er 1.g's elev, og på nuværende tidspunkt har vi om ligninger, da faget kun er på C-niveau. Jeg forstår nul, sådan virkelig intet. Jeg kan virkelig ikke løse nogle ligninger, og ja, jeg ved godt det ret underligt nu hvor jeg på gym, men ja. Jeg hr virkelig brug for hjælp, da jeg slet ikke kan de basale ting. 

Så er der nogle, der vil fortællle mig eller, eller kan hjælpe mig med at løse ligninger? 

For har virkelig brug for dig, da det er ret vigtigt, at kunne sådan nogle ting. Tusinde tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. september 2018 af MatHFlærer

Hej Saram2200, jeg synes du skal kigge på følgende hjemmeside https://matx.dk/

Der er opgave (inkl. facit) samt videoer.


Svar #2
18. september 2018 af annekatrine57

Tusinde tak


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. september 2018 af Sveppalyf

Man kan tænke på en ligning som en gammeldags balancevægt:

Hvis du for eksempel har 100g kaffe på den ene vægtskål og et 100g lod på den anden vægtskål, så er der balance. Du kan så gøre hvad du vil, bare du gør det samme på begge sider. Du kan fordoble mængden af kaffe på den ene vægtskål, hvis bare du også fordobler vægten af lodderne på den anden vægtskål. Du kan lægge et 50g lod på begge skåle osv., der vil stadig være balance. Du må også godt lave en omskrivning på den ene vægtskål, fx bytte et 100g lod ud med to 50g lodder, bare du ikke ved denne operation ændrer på vægten af skålen.

Det er sådan set det samme du gør med en ligning. Du må lægge til og trække fra, gange og dividere, tage kvadratrod osv., bare du gør det samme på begge sider af lighedstegnet. Du må også gerne lave en omskrivning på den ene side, bare dette ikke ændrer på sidens samlede værdi. (Det kunne for eksempel være at forkorte en brøk eller gange ind i en parentes eller noget.)

Disse regler skal du altid følge. Opgaven er så, ved at bruge disse regler, at få rykket rundt på leddene i ligningen sådan at du til sidst kun har x tilbage på venstresiden og et tal tilbage på højresiden.


Skriv et svar til: Ligninger????

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.