Studievejledning

At droppe ud af STX

18. september 2018 af Nicolineeeee

Jeg er lige startet på STX her for en måned siden efter 9. klasse. Generelt går det vel fint nok, men fortryder at have valgt STX. Har fundet ud af, at jeg meget heller vil have en HHX. Problemet er, at jeg rigtig gerne vil have spansk da det er det fag jeg er bedst til og er meget glad for det. Skulle jeg skifte til en HHX ville jeg ikke kunne få spansk, da holdene er fyldt op. Derudover fik jeg afvide, at jeg ville skulle starte om allerede to dage, pga. ØG på HHX. Jeg synes det går alt for hurtigt, specielt fordi jeg også ville skulle sige mit job op da det ligger for langt væk fra uddannelsen og derfor ikke ville kunne passe det. Så jeg har valgt ikke at skifte til en HHX i år.

Dog ved jeg, at jeg ikke vil fortsætte med en STX. Har altid haft en strukturet plan for, hvad jeg skal og synes lige pludselig det hele ryger i vasken. Vil gerne søge ind på HHX næste år, men at skulle arbejde i et år føles som lang tid da jeg sådan set gerne vil i gang og også er parat til det. Vil bare gerne starte ordentligt og ikke blive "akut" sat i en ny grundforløbsklasse, hvor jeg skal nå at indhente alt det min klasse har lært den sidste måned. Ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre.

Overvejer lidt at fortsætte med STX indtil der er gået lidt tid og, at jeg er klar til at droppe ud og søge andet arbejde. Vil helst ikke fortsætte hele 1G da jeg føler det er spild, skal jeg så starte forfra næste år alligevel.

Ja, det var lidt af en roman, men forhåbentlig er der nogen, som kan komme med nogle gode råd til en desperat gymnasieelev.


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. september 2018 af SelmaWho

Find et job du godt kan lide, tjen nogle penge, tag ud at rejse, start til en sejlsport, nyd livet og start på HHX næste år


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. september 2018 af EnStuderende

Jeg mener, der var mulighed for på mit gymnasium at tage valgfag hos andre gymnasier - har du prøvet at undersøge, om det er muligt at få spansk på et andet gymnasie ved siden af?

Skidt med jobbet (efter min mening ;)) - du kan altid få et nyt senere hen, og synes det er lidt underordnet i forhold til valg af gymnasie/at skulle udsætte det et år.

Ellers kunne du måske fortsætte på STX og få merit for nogle af deres fag, så dit første år på HHX bliver lettere? Ved ikke om det måske er muligt, prøv at fåhør dig lidt med skolens administration.


Svar #3
19. september 2018 af Nicolineeeee

Har ikke lige undersøgt angående at få spansk ved siden af, det kunne være jeg skulle gøre det.

Jeg tænkte på at fortsætte på STX, men har fået afvide jeg ikke kan få merit for nogle af fagene. 

Jeg har dog den fordel, at jeg er relativ ung i forhold til mange af de andre. Jeg fylder først 16 om under en halv måned så derfor ville det aldersmæssigt ikke rigtig gøre noget. Men da jeg selv har svært ved matematikken, er jeg bange for at skulle glemme alt for meget i løbet af året, hvis jeg dropper ud og ikke har nogen form for undervisning i så lang tid. Gælder også for så mange andre fag.


Skriv et svar til: At droppe ud af STX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.