Kemi

Redoxreaktioner på organike stoffer

07. oktober 2018 af josephinep (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej kære medmennesker på Studieportalen :-)

Sagen er at jeg simpelthen har brug for hjælp! Jeg håber en venlig sjæl derude kan hjælpe mig i mål med min opgave.

Jeg har vedhæftet de 4 opgaver som jeg ønsker hjælp til. Det er sikkert samme fremgangsmåde jeg skal bruge i alle 4 opgaver, men da jeg er helt tom for ideer, kunne det være fedt med hjælp. 

Opgaverne er vedhæftet i #1.

På forhånd tak!


Svar #1
07. oktober 2018 af josephinep (Slettet)

Her er opgaverne:


Svar #2
08. oktober 2018 af josephinep (Slettet)

Er der virkelig ingen der kan hjælpe mig med bare én af opgaverne så? :-( 


Svar #3
08. oktober 2018 af josephinep (Slettet)

Krydser fingre !!!


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. oktober 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. oktober 2018 af mathon

a)
          \small R'-\overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{C}O-R''

b)
          \small R-\overset{\mathbf{{\color{Red} +3}}}{C}OOH

c)
          \small R-\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}\! HO
           


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. oktober 2018 af mathon

d)
         \small \small R\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}\! H_2OH\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\; \longrightarrow \; R\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}HO\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +4}}}{Mn}O_2

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ C&2&&\mathbf{{\color{Red} 3}}\\ Mn&&3&\mathbf{{\color{Blue} 2}} \end{array}

\small \textup{afstemning af op- og nedgange:}

         \small 3\, RC\! H_2OH\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\; \longrightarrow \; 3\, RCHO\; +\; 2\, MnO_2

\small \textup{afstemning af ladning:}

         \small 3\, RC\! H_2OH\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\; +\; 2\, H^+\; \longrightarrow \; 3\, RCHO\; +\; 2\, MnO_2

\small \textup{afstemning af hydrogen:}

         \small 3\, RC\! H_2OH\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\; +\; 2\, H^+\; \longrightarrow \; 3\, RCHO\; +\; 2\, MnO_2\; +\; 4\, H_2O

\small \textbf{\textsl{oxygen stemmer}}

\small \textbf{\textsl{dvs}}

         \small 3\, CH_3C\! H_2OH\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\; +\; 2\, H^+\; \longrightarrow \; 3\, CH_3CHO\; +\; 2\, MnO_2\; +\; 4\, H_2O


Skriv et svar til: Redoxreaktioner på organike stoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.