Matematik

Funktioner

07. oktober 2018 af Emil0001 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har en opgave som jeg ikke kan løse, kan nogle mon hjælpe? :)

Jeg skal bestemme regneforskriften for to lineære funktioner f og g. Det gælder, at grafen for funktionen f går gennem pkt. A(-1;2) og pkt. B (-0,5;3) og grafen for funktionen g går gennem pkt. C(0;-2) og D(-4;2). Nu skal du vha. af bergningen bestemme særingen mellem de to grafer og tegne graferne for funktionerne, så jeg kan bergne vinklen mellem de to linjer!?

Er meget forvirriet, da opgaven kræver flere ting, kan i hjælpe?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2018 af guuoo2

#0

Hej, jeg har en opgave som jeg ikke kan løse, kan nogle mon hjælpe? :)

Jeg skal bestemme regneforskriften for to lineære funktioner f og g. Det gælder, at grafen for funktionen f går gennem pkt. A(-1;2) og pkt. B (-0,5;3) og grafen for funktionen g går gennem pkt. C(0;-2) og D(-4;2). Nu skal du vha. af bergningen bestemme særingen mellem de to grafer og tegne graferne for funktionerne, så jeg kan bergne vinklen mellem de to linjer!?

Er meget forvirriet, da opgaven kræver flere ting, kan i hjælpe?

På forhånd tak

hvad refererer "beregningen" til?

Hvad har du fået forskrifterne til?


Svar #2
07. oktober 2018 af Emil0001

Jeg har ikke fået forskrifterne, og bergningen er sådan set forskrifterne, som du skal bruge, når du har fundet dem, men først skal man finde ud af hvad de er.


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. oktober 2018 af liawo

Jeg kan godt hjælpe dig. Start med at finde forskriften for f og g.

Du kender jo disse formler fra undervisningen:

a= y_2 - y_1 / x_2 -x_1

og

b=y_1-a*x_1


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. oktober 2018 af liawo

Hvis du er lidt doven som jeg nu er, så er kan du lave to ligninger med to ubekendte for fx at finde forskriften for funktionen f.

En lineær funktion er af typen: y=ax+b

Du kan opstille to ligninger ved at bruge punkternes koordinater således:

2=a*(-1)+b

3=a*(-0,5)+b

Når du har benyttet cas til at beregne a og b, så skal du bare indsætte dem i funktionen:

f(x)=a*x+b

Hvis du vil finde forskriften for grafen g, så bruger samme fremgangsmetode:

-2=a*0+b

2=a*(-4)+b

Når du så har fundet a og b så smider du dem bare ind i funktionsforskriften.

Det næste du gør, er at sætte de to funktionsforskrifter lig med hinanden altså: f(x)=g(x)

Isolere x, og smider x værdien du får ind i enten forskriften for f(x) eller g(x) for at finde y koordinatet til skæringen


Svar #5
07. oktober 2018 af Emil0001

liawo når jeg har anvendt cas så får jeg jo to a'er og to b'er, da jeg har to lignnger for f.eks. f, hvilke af dem skal jeg så indsætte i funktionen f(x)=a*x+b?


Svar #6
07. oktober 2018 af Emil0001

Never mind jeg fandt ud af det :) 


Skriv et svar til: Funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.