Matematik

Hvad kan sluttes af flg. oplysninger (uligheder)

14. oktober 2018 af Minniei - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har vedhæftet en opgave og svaret til den, men jeg forstår ikke, hvordan man når frem til svaret. Så det kunne være rart, hvis én af jer havde tid til at forklare

Det giver mening, at hvis jeg lægger de to uligheder sammen, så får jeg:

a+b<b+a+c+c --> a+b<b+a+2c

Men hvordan fås at 0<2

og så skriver de også at "Da fx (a,b,b)=(10,11,2) opfylder begge uligheder, kan man ikke slutte hverken A, B, D eller E" - jeg forstår ikke helt hvad man mener her

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: Opgaven og svar.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. oktober 2018 af mathon

                 \begin{array}{rcll} a+b&<&b+a+c+c\\ (a+b)&<&(a+b)+2c&\textup{der subtrahares (a+b)}\\ 0&<&2c&\textup{der divideres med 2}\\ 0&<&c \end{array}


Svar #2
14. oktober 2018 af Minniei

Mange tak!

Men ved du, hvad der menes med: "Da fx (a,b,b)=(10,11,2) opfylder begge uligheder, kan man ikke slutte hverken A, B, D eller E"?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. oktober 2018 af mathon

Da fx (a,b,b)=(10,11,2) opfylder begge uligheder,

          \small a<b+c\qquad 10<11+2\qquad \textup{og}\qquad b<a+c\qquad 11<10+2  


Svar #4
14. oktober 2018 af Minniei

Nåårh, mange tak!

Et spørgsmål til:
Så hvis jeg kan definere a,b b og c til at passe med de to uligheder (a<b+c og b<a+c), så kan jeg indsætte disse værdier i multiple choice-svarmulighederne og også beregne svaret på opgaven på denne måde?


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. oktober 2018 af mathon

Da 

Da fx (a,b,b)=(10,11,2) opfylder begge uligheder,

          \small a<b+c\qquad 10<11+2\qquad \textup{og}\qquad b<a+c\qquad 11<10+2
og
                              \small c>0\qquad 2>0

er der kun svarmulighed c)      \small a+b<a+b+c\qquad 21<23\qquad \textup{tilbage.}


Svar #6
15. oktober 2018 af Minniei

Nice, den del har jeg forstået.

Så det betyder, at så længe a, b og c-værdierne passer med begge uligheder, kan jeg bruge til at finde ud af hvilket svarmulighed det er ved at indsætte a, b og c, ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. oktober 2018 af mathon

      Jo.


Skriv et svar til: Hvad kan sluttes af flg. oplysninger (uligheder)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.