Kemi

kemi

16. oktober 2018 af hejsen21 - Niveau: B-niveau

Hvis en opløsning af 50 % (w/v) NaCl ønskes fortyndet til 100 mM med vand, skal der anvendes 1 del 50 % NaCl-opløsning og ….. dele vand.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Enheden m/v (masse/volumen), eller w/v%, beskriver massen af stof opløst i nøjagtig 100 mL vand. Dvs. at du ud fra den viden du har ved, at der er opløst 50 g NaCl i 100 mL vand og dermed 500 g NaCl pr. L. Ud fra den viden, kan du beregne hvor mange molær opløsningen er:

\frac{m}{m_{w}}=\frac{500g/L}{22,99 g/mol}=21,7 mol/L

Så bruger du fortyndingsformlen til at beregne volumenet af vand. HVis du vil fremstille 1 L fortyndet opløsning så:

c1 · V1 = c2 · V2

c1 = koncentrationen af stamopløsningen
c2 = koncentrationen af fortyndingen
V1 = volumenet af stamopløsningen (ukendt)
V2 = volumenet af fortyndingen

Nu har du en ligning med 1 ubekendt:

V_{1} = \frac{c_{2}\cdot V_{2}}{c_{1}}=\frac{0,1M\cdot 1000mL}{21,7M}=4,6 mL

Dvs. du skal bruge 4,6 mL stamopløsning for at fremstille 1 L fortynding med koncentrationen 0,1 M, eller du skal bruge 4,6 dele stamopløsning per 995,4 dele vand.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
26. oktober 2018 af hejsen21

men svaret skal give 84,6


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Hvis det er det korrekte svar, mangler der umiddelbar den oplysning i opgaven som fortæller hvor meget opløsning du skal ende op med.

I det regnestykke jeg har lavet, manglede jeg at angive at du selvfølgelig skal dividere begge tal med 4,6 for at få forholdet 1:x. Men det ligger stadig langt fra det du har fået at vide er det korrekte svar: (4,6/4,6=1):(995,4/4,6=216)=1:216...

Måske der er andre det lige kan se hvad jeg tilsyneladende har overset?

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.