Biologi

Respiration ligning

17. oktober 2018 af Elninoo - Niveau: C-niveau

En der muligvis kan forklarer mig respirationligningen? Denne her: C6H12O6 +  6 O2  →  6 CO2  +  6 H2O +  energi == Respiration

Fatter intet af den og skal til b.la til eksamen i den..


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Hvad er det ved den du ikke forstår?

Den beskriver hvordan glucose (C6H12O6) reagerer sammen med oxygen i en hydrolysereaktion (der fraspaltes vand), og danner CO2 og vand og frigiver energi energi. Det er den reaktion der sker i f.eks. menneskets celler, når glucose omdannes til energi. CO2 transporteres efter reaktionen til lungerne, hvor den udåndes - Derfor er der CO2 i din udåndingsluft. Oxygen får kroppen gennem indånding.

Indånding (O2) --> O2 transporteres med blodet til cellerne --> cellerne optager O2 og bruger den i ovennævnte reaktion --> vandet og CO2 sendes tilbage til blodet, energien bruges i cellerne --> vandet transporteres til nyrerne hvor overskud af vandet udskilles som en del af urinen, CO2 transporteres til lungerne --> lungerne skiller kroppen af med CO2 ved udånding.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

Kort sagt: I respirationen nedbrydes glukose for at opbygge energi (i form af ATP). Det sker under forbrug af ilt og dannelse af kuldioxid og vand ("affald").

Respirationen består af 3 forskellige processer, som sker i forskellige dele af cellerne: Glykolysen i cellens cytoplasma - Citronsyrecyklus også kaldt Krebs' cyklus i mitokondrier - oxidativ fosforylering i mitokondriernes indre membran (her bruges ilt!)

https://www.studieportalen.dk/kompendier/biologi/fotosyntese/respiration

Hvad forstår du ikke?

@ Angel, jeg har ikke set dit svar...


Svar #3
21. oktober 2018 af Elninoo

Undskyld mit sene svar. Tak for hjælpen til begge, har haft lidt problemer med nettet herhjemme.


Skriv et svar til: Respiration ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.