Kemi

Estersyntese - aldehyd som biprodukt

06. november 2018 af kSchmidtN (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har lavet en øvelse med estersyntese, hvor vi skal undersøge dannelsen af biprodukter. En af dem kunne man forestille sig at være en aldehyd (vi valgte alkoholen pentan-1-ol).

En primær alkohol, som pentan-1-ol jo er, bliver til en aldehyd, hvis den oxideres. Jeg får at vide at sulfationen optræder som oxidationsmiddel, og den selv bliver reduceret til svovldioxid.
Skal jeg så ikke lave en redoxreaktion af pentan-1-ol? I så fald er det følgende så rigtigt?

C5H12O + SO42- --> C5H10O + SO2

S reduceres med 2, hvis O's oxidationstal er -II, og C oxideres med 2 hvis H's oxidationstal er +I, så koefficenter skal ikke tilføjes.
Ladningen på venstre side er -2 og på højre 0, så jeg indsætter 2H+ på højre side og afstemmer tilsvarende med H2O:

2H+ + C5H12O + SO42- --> C5H10O + SO2 + H2O

Der dannes pentanal, og hvis jeg slår det op stemmer det overens med molekyleformlen. Jeg skal aflevere en rapport i aften, så jeg vil blot have det bekræftet :-)

På forhånd, tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. november 2018 af mathon

                C5H12O + SO42- --> C5H10O + SO2        er ikke rigtig . Hverken hydrogen eller ladning sgemmer.        


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. november 2018 af mathon

\small \textup{pentan-1-ol}\quad C_4H_{9}C\! H_2OH

                            \small \begin{array}{rcl} R\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}H_2OH\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +6}}}{S}{O_4}^{2-}&\longrightarrow &R\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}HO\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +4}}}{S}O_2 \end{array}

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ C&2&&1\\ S&&2&1 \end{array}

\small \textup{antal er afstemt:}

\small \textup{afstemning af ladning:}

                            \small \begin{array}{rcl} RCH_2OH\; +\; S{O_4}^{2-}\; +\; 2\; H^+&\longrightarrow &RCHO\; +\; SO_2 \end{array}

\small \textup{afstemning afhydrogen:}

                            \small \begin{array}{rcl} RCH_2OH\; +\; S{O_4}^{2-}\; +\; 2\; H^+&\longrightarrow &RCHO\; +\; SO_2 \; +\; 2\, H_2O \end{array}

\small \textup{oxygen stemmer.}

                            \small \begin{array}{lrcl} \textup{dvs}&C_4H_9CH_2OH\; +\; S{O_4}^{2-}\; +\; 2\; H^+&\longrightarrow &C_4H_9CHO\; +\; SO_2 \; +\; 2\, H_2O \end{array}

           \small \small \begin{array}{lrcl} \textup{eller:}&C_5H_{12}O\, _{\textit{(aq)}}\; +\; S{O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\; H^+\, _{\textit{(aq)}}&\longrightarrow &C_5H_{10}O\, _{\textit{(aq)}}\; +\; SO_2\, _{\textit{(g)}} \; +\; 2\, H_2O\, _{\textit{(l)}} \end{array}


Skriv et svar til: Estersyntese - aldehyd som biprodukt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.