Matematik
Tricky opgave
Hej SP
Jeg er gået i stå ved denne opgave (vedhæftet), håber der er en, der kan hjælpe
Jakob
Svar #2
06. november 2018 af Jakobeee (Slettet)
Fedt du kan hjælpe :] Jeg er med på, hvornår et estimat er unbiased, når E[θ "hat"] - θ) = 0
eller E[θ "hat"] = θ
Så jeg skal vel finde E[θ "hat"] og θ har jeg vel far opgaven: Hvis jeg trækker disse fra hinanden, får jeg formentligt 0?
Svar #3
06. november 2018 af SådanDa
Ja, din estimator hedder her i stedet for
, så du kunne jo forsøge at finde
.
Svar #4
For at finde E[Lambda "Hat"] behøver jeg formlen E[X] = ∫ x*f(x) dx
Men hvad bliver grænserne i dette tilfælde?
Svar #5
Grænserne, når du regner middelværdier, er hele supporten, men for at du kan gøre det direkte skal du kende fordelingen af , og det er måske ikke så oplagt. Jeg vil anbefale dig at skrive det op som du skal regne:
, hvordan er den sum i nævneren fordelt?
Svar #6
Den må være eksponentiel fordelt (jf. opgaveoplysningerne)
Svar #7
De enkelte X'er er eksponentielt fordelt, men hvordan er summen af dem fordelt? (hint, kig i dit hint i opgaven!)
Svar #9
Jeg har også tænkt på den var gammafordelte, men det gav ikke helt mening :]
Svar #10
Hvorfor ikke? :) X'erne er jo uafhængige og eksponentielfordelt, så er summen gammafordelt.
Men altså hvis vi siger Y = X1+...+Xn, så er Y gammafordelt med de rigtige parametre, og så kan man bruge
, hvor f er tæthedsfunktionen for den rigtige gammafordeling!
Svar #11
Men hvordan vil du integere 1/y*[pdf for gammafordeling] - Der indgår forholdsvis mange variabler? :]
Svar #14
Jeg ville ikke integrere den, jeg ville igen skrive det op og se om det ikke gav lidt mere indsigt:
, hvad giver det her integral?
Svar #16
Hvis du kigger på det der står under intgraltegnet, så ser det måske bekendt ud? Det er jo lige nøjagtig tæthedsfunktionen for en gammafordeling med parametre n-1 og λ-1, så integralet giver blot 1. Hvis vi sætter det hele sammen har vi så:
.
Svar #18
Ah, ok. Jeg takker mange for hjælpen, det har været til en stor hjælp! Jeg kigger det hele igennem!
Skriv et svar til: Tricky opgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.