Dansk

Placering af komma ved "bare fordi"

06. november 2018 af chrline (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej med jer.

Jeg er blevet lidt i tvivl om, hvor kommaet skal sættes i denne sætning, og håber I kan hjælpe mig:

"Det er da bare fordi hun skal hjem og sove til middag"

Jeg tror, at kommaet bør stå før "fordi" - men jeg er i tvivl om, hvorvidt det skal stå før eller efter "bare", eller om det måske endda skal stå inden "da".

Tak for hjælpen <3 <3 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2018 af Smut1

Den er også svær... Jeg ved det faktisk ikke! Men jeg ville skrive: "Det er da, bare fordi hun skal hjem og sove til middag", idet "da" synes at henvise tilbage til det, men at sætningen lige så godt kunne have startet: "Bare fordi hun skal hjem og sove til middag...".


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. november 2018 af Stygotius

Alt afhænger af om man vil bruge startkomma eller ej.

Forsøg at udelade ordet "bare", -så er det vist ikke så  svært.

Hvis man vil bruge startkomma, skal der jo stå et komma foran "fordi" da dette ord indleder en ledsætning. 

Hvis man (meget fornuftigt) ikke vil bruge startkomma, skal der intet komma overhovedet i denne tekst.

I øvrigt hedder det  "......skal hun hjem at sove til middag" idet dette "at" betyder "for at".


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. november 2018 af MaiiDevon

Jeg er fuldstændig enig med #2. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. november 2018 af Smut1

#2 #3 Sad bare med nogle grammatikark lavet af en gymnasielærer i dansk, hvor der meget nøje stod forklaret at kommet skulle stå foran bare. ...Synes faktisk at det giver god mening :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. november 2018 af Stygotius

Det kommer an på om man opfatter ordet "bare" som hørende til "er" eller til "fordi".

Hvis kommaet står foran "bare",  vil dette ord beskrive ordet "er"


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. november 2018 af Stygotius

Hovsa, jeg mente "står efter "bare" ".


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. november 2018 af Smut1

#5 Det giver rigtig god mening: Vidste bare ikke at det danske kommasystem var så fleksibelt ;)


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. november 2018 af Stygotius

Jo, det er det faktisk. 

Prøv at udskiftre ordet "bare"  med "udelukkende". Så er det vist tydeligt hvad dette ord kan "lægge sig til" i de to tilfælde..  


Skriv et svar til: Placering af komma ved "bare fordi"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.