Fysik

Forskellen

13. november 2018 af Bluewater4 - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg er ved at lave en fysik/kemi rapport. Jeg skal lave en rapport om Energi. Jeg vil høre hvad forskellen den er på vedvarende- og fossile energikilder?


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. november 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

"...vedvarende energikilder, der tilmed – som navnet antyder – har den fordel, at de ikke slipper op. Det kan bl.a. være energi fra vindmøller eller solceller."

"Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har denne definition på deres hjemmeside (se kilder): ”Vedvarende energi er en samlebetegnelse for bioenergi, vindenergi, solenergi, geotermi og andre teknologier, der adskiller sig fra kul og andre fossile brændsler ved blandt andet at være CO2-neutrale.”

Ifølge denstoredanske.dk (se kilder) er vedvarende energi: ”naturlige energiformer, som kan udnyttes, samtidig med at de vedligeholder sig selv. De vedvarende energiformer er med deres selvfornyende karakter radikalt forskellige fra og ses ofte i modsætning til kernekraft og de fossile energiformer som kul, olie og naturgas.”"

https://faktalink.dk/vedvarende-energi


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. november 2018 af ringstedLC

Fossile: Gas, kul, olie

Vedvarende: Alt andet brændsel, jordvarme, sollys, vandkraft, vindkraft

Uran (A-kraft): Jeg tror, at det regnes for et fossilt brændsel.

En forskel er, at de fossile brændsler kan afbrændes på relativt kort tid i forhold til over hvor lang tid, Jorden har været om at danne dem. Hvor i mod fx træ gendannes relativt hurtigt over ca. 80 år.


Skriv et svar til: Forskellen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.