Matematik

Rentes rente

22. november 2018 af lars23144 (Slettet) - Niveau: C-niveau

hej skal finde ud af hvor lang tid det vil tage mig at betale lånet tilbage altså hvor mange måneder og dage og derefter hvor meget jeg har tabt på det altså det samlede beløb jeg kommer til at betal nogen der kan hjælpe med hvilken formel jeg skal bruge

Lånet er på 5.000.000 kr.

Termin = 1 måned

annuitetsydelse er = 50.000 kr. om måneden

Renten er = 0,05 = 5% pr termin

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2018 af AMelev

Du skal benytte annuitetsformlen G=y\cdot \frac{1-(1+r)^{-n})}{r}, mennnnn

For det første tvivler jeg på, at r = 5%. Jeg tror, at rentesatsen er 5% p.a., og det svarer til \frac{0.05}{12 }=\frac{1}{240}=.004167 pr. md.

Desuden kan du ikke finde ud af hvor mange mdr. og dage, det vil tage at betale beløbet tilbage. Der er tale om mdl. terminer, så der betales kun hver md. Den sidste md. betales der evt. lidt mindre end den mdl. ydelse.

Du skal indsætte i formlen øverst og løse ligningen mht. n - se evt.dette link.

Svar #2
22. november 2018 af lars23144 (Slettet)

Det er noget jeg selv skal finde på skal nemlig selv skrive hele min matematik opgave og inkludere noget fra året så men er det så ikke rentes rente ? og hvorfor kan rente ikke være 5%

Brugbart svar (0)

Svar #3

Når vi snakker rentes rente er det normalt i forbindelse med en almindelig fremskrivning, hvor man indsætter et beløb én gang for alle og lader det stå og trække renter. Altså en opsparing.

I dit eksempel har du en mdl. ydelse, og så er der tale om et annuitetslån, hvor man betaler et fast beløb hver termin (her md.)

5% pr md. svarer til 60% p.a. og det er der kun uautoriserde lån der er oppe i det renteniveau.

Svar #4
22. november 2018 af lars23144 (Slettet)

hvad ville så være realistisk at sætte ind og hvordan regner man så ud hvor lang tid det tager at tilbagebetal lånet hvis man ikke kender antal terminer det vil tage?

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det er fint med 5% pa. - eller evt 6%, som svarer til ½% pr. md.
Mht. antal terminer, så læs #1 omhyggeligt - det står der - det er jo antal terminer n, der angiver "hvor lang tid".

Skriv et svar til: Rentes rente

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.