Matematik

Lineær Algebra - Find løsning til ligningssystemet

25. november 2018 af erns - Niveau: Universitet/Videregående

Hey 

Opgaven er vedhæftet

Jeg har brug for hjælp til at sættes igang med denne opgave. Det jeg har svært ved at finde ud af er, hvordan jeg finder a. Skal jeg gætte værdien og gøre prøve efter eller hvordan???


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. november 2018 af peter lind

Fortag en manuel Gauss elimination


Svar #3
25. november 2018 af erns

hvad gør jeg efter dette?


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. november 2018 af SuneChr

\begin{pmatrix} 1 &1 &1 &0 \\1 &0 &6 &1 \\1 &-1 &5 &1 \\2 &1 &7 &1 \end{pmatrix}\begin{pmatrix} x_{1}\\x_{2} \\x_{3} \\x_{4} \end{pmatrix}\, =\, \begin{pmatrix} 1\\a \\a \\2a \end{pmatrix}


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. november 2018 af peter lind

#3  Du får sandsynligvis nogle venstre sider der er identiske eller proportionale. Så må højre side også være det


Svar #6
25. november 2018 af erns

Jeg er godt klar over at jeg skal bruge gauss elimination og jeg skal starte som du også skrive SuneChr, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre efter jeg har reduceret til echelonform. Jeg vedhæfter den reducerede echelonform. 

Vedhæftet fil:Opgave b svar.png

Svar #7
25. november 2018 af erns

Ud fra min besvarelse finder jeg jo ikke et reelt tal som der står i opgaven at jeg skal, så hvad gør jeg???


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. november 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. november 2018 af peter lind

Den tror jeg ikke på. Højre side (sidste søjle) må også indeholde a


Svar #10
25. november 2018 af erns

Jeg har sat det ind i wolfram og har så fået det jeg vedhæftede tidligere


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. november 2018 af peter lind

så  må du have gjort det forkert


Brugbart svar (0)

Svar #12
25. november 2018 af peter lind

Man kan stare forskelligt; men normalt starter man med første række oog sørger for at der kommer 0 i 1. søjle i de efterfølgende rækker. Det betyder at man skal trække første række fra 2. og 3. række og 2.gange den første række fra den sidste række så får man

1    1    1    0    1

0    -1    5   1     a-1

0    -2    4   1    a-1

0    -1    5    1   2a-2

derefter går man videre med 2 række og søjle 2 hvilket vil sige at man skal trække anden linje fra 4 linje og 2 gange 2 linje fra 3 linje.

o.s.v


Svar #13
26. november 2018 af erns

Jeg har fået efterregnet og dobbeltjekket metoden i wolframalpha og det giver det jeg vedhæftede tidligere


Svar #14
26. november 2018 af erns

Jeg har også fået det regnet ud på maple og det giver også samme svar, se vedhæftet billede

Vedhæftet fil:Maple.png

Brugbart svar (0)

Svar #15
26. november 2018 af peter lind

Det er et forkert resultat.

Du skal foretage reduceringen ved håndkraft, så gør det i stedet. Du kan fortsætte elimineringen fra #12


Svar #16
26. november 2018 af erns

Jeg har nu lavet den i hånden, er det rigtigt lavet?

Brugbart svar (0)

Svar #17
26. november 2018 af Soeffi

#8

a'erne i sidste søjle kan elimineres ved at gange sidste række med a og trække den fra en række, hvor a indgår.


Svar #18
26. november 2018 af erns

Må man gerne gange med "a" på en række, skal det ikke være et tal indenfor F (R og C)??

hvad gør jeg efter at have reduceret på echelon form, i opgaven står der nemlig at jeg skal finde et reelt tal a så ligningssystemet har løsninger og finde disse løsninger for den fundne værdi af a???


Svar #19
26. november 2018 af erns

det er dette jeg ikke rigtig kan finde ud af


Brugbart svar (0)

Svar #20
26. november 2018 af peter lind

Det er nok derfor at du skal gøre det med håndkraft.

Du starter med første række første søjle. Du eliminere x1 i de næste rækker ved at trække multipla af første række fra de følgende. Det er det jeg har gjort i #12. Derefter går du i gang med 2 række. Her erliminere du x2 på samme måde fra de følgende rækker til slut går du igang med 3 række og eliminere x3 fra den sidste række


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.