Dansk

Hurtigt spørgsmål - social arv

10. december 2018 af AlmaasHaidari - Niveau: A-niveau

Halløj! Jeg er lidt i tvivl om dette spørgsmål. Man kunne sige at det har noget at gøre med den sociale arv, men hvad ellers? Det undrer mig faktisk rigtig meget hvorfor det egentlig forholder sig sådan..... 

Hvorfor hænger danskernes sundhed, kriminalitetsmønster og deres børns skolegang sammen med, hvilken klasse de tilhører


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2018 af SuneChr

Hurtigt svar:
Er der belæg for at sige, at sundhedstilstand, kriminalitetsmønster og børns skolegang er socialklasseafhængig? Hvor stammer undersøgelsen fra, eller er det din personlige formodning?


Brugbart svar (2)

Svar #2
11. december 2018 af SuneChr

Hvem er egentlig mest kriminel? Hvidvaskeren, der bor i Whisky-Bæltet eller den forhutlede dreng, socialklasse 5, som hugger et stykke tyggegummi i kiosken i Sydhavnen? Det er den sidste kategori, der sandsynligvis ender i statistikken.


Svar #3
11. december 2018 af AlmaasHaidari

#2 Men hvordan kan det være at det forholder sig sådan? Hvad er det der gør at drengen ender i statistikken og ikke hvidvaskeren? 

#1 Det har intet at gøre med nogen undersøgelse, men jeg synes bare, at det er underligt at det skal forholde sig sådan. Jeg forstår ikke hvorfor danskernes sundhed, kriminalitetsmønster og deres børns skolegang hænger sammen med hvilken klasse de tilhører?? Fordi man er nødvendigvis ikke kriminel bare fordi man ikke har adgang til flere recourser - det kan ligeså godt være sønnen af den rige mand der ender med at blive kriminel. 


Svar #4
11. december 2018 af AlmaasHaidari

Jeg synes det er skrækkeligt, at man kan dele det op sådan, men jeg vil meget gerne vide, hvorfor det forholder sig sådan. 


Svar #5
11. december 2018 af AlmaasHaidari

:-)?


Svar #6
12. december 2018 af AlmaasHaidari

@SuneChr
? :))

Brugbart svar (1)

Svar #7
13. december 2018 af Hjælperen123

Man følger oftest sine forældres fodspor, da man allerede fra barns ben blive opdraget efter, hvad de selv har haft af oplevelser med deres egen opdragelse.

Er man fx. blevet opdraget med, at det kun er de fineste skoler der er gode nok til ens barn, vil man automatisk føre denne tankegang videre i sit eget barns opvækst og hermed også opdragelse. Så hvis forældrene selv har gået på en af de fineste skoler, ville dette virke bemærkelsesværdigt hvis man ikke også at gjorde dette ved sit eget barn, da det at sætte dem i en mindre god skole ville blive set ned på. Altså hænger barnets skolegang sammen med hvilken klasse (forældrene) de tilhører.


Skriv et svar til: Hurtigt spørgsmål - social arv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.