Matematik

Eksamensopgave, har jeg regnet rigtigt?

11. december 2018 af hejmedjer1239 - Niveau: A-niveau

Opgaven er vedhæftet. Har fået a) til 25.

b)

Her har jeg valgt højden 5.2m som parablens topppunkt, og sagt at den skærer y-aksen, altså, c=5.2

Så har jeg valgt mine 2 rødder som x=-12.5 og x=12.5, hvor y-værdierne for begge er 4.3

Jeg har fået parablens ligning til:

g(x)=-0.00576x^2+5.2.

Er dette korrekt? Så en rettet version, og der havde de en bx med i ligningen..

Vedhæftet fil: eksamensopgave.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2018 af MatHFlærer

Ja, a) ca. 25.056m. Som du beskriver det, så umiddelbart ja. Men lad os sige 25.

Så vil jeg sige, at din ligning er rigtig. Hvis bx indgik i den rettede version, så har man formentlig forskudt tegningen til højre eller venstre for y-aksen, men det gør ikke opgaven forkert. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. december 2018 af AMelev

Din er rigtig nok, bortset fra, at du ikke kan stå inde for den sidste decimal (afrundingsfejl).
a-værdien er −0.00573.

Parablens ligning afhænger af, hvilket koordinatsystem, man finder passende. Du har valgt at lægge 2.aksen i symmetri-linjen gennem D, hvilket giver b = 0.

I den version, du har set, har vedkommende måske valgt at lægge 2.aksen lodret gennem A, så broen kommer til at ligge i 1. kvadrant. Hvis man gør det, er c = 4.3 og g(x) = −0.00573x2 + 0.14368x + 4.3.


Svar #3
11. december 2018 af hejmedjer1239

#2

Din er rigtig nok, bortset fra, at du ikke kan stå inde for den sidste decimal (afrundingsfejl).
a-værdien er −0.00573.

Parablens ligning afhænger af, hvilket koordinatsystem, man finder passende. Du har valgt at lægge 2.aksen i symmetri-linjen gennem D, hvilket giver b = 0.

I den version, du har set, har vedkommende måske valgt at lægge 2.aksen lodret gennem A, så broen kommer til at ligge i 1. kvadrant. Hvis man gør det, er c = 4.3 og g(x) = −0.00573x2 + 0.14368x + 4.3.

Ahh, så jeg skulle ikke have afrundet til 25? Kommer det til at trække meget ned? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. december 2018 af AMelev

Nej, men du bør principielt ikke regne videre med afrundede værdier. Tag i det mindste en 6-7 decimaler med på de tal, du regner videre med, og lav så afrunding i konklusionen.


Skriv et svar til: Eksamensopgave, har jeg regnet rigtigt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.