Fysik

Tyngdekraft og lod

03. januar 2019 af Minniei - Niveau: C-niveau

JEg har vedhæftet en opgave, jeg bruger til at øve mig på at bruge fjederloven.

Mit svar:

Hvis hver fjeder trækker med den angivne kraft, så må den kraft være tyngdekraften. Så kan man bruge formlen for tyngdekraften og isolere massen

Har jeg forstået det rigtigt?

Vedhæftet fil: 2 fjeder.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2019 af swpply (Slettet)

                                        

#0
Hvis hver fjeder trækker med den angivne kraft, så må den kraft være tyngdekraften. Så kan man bruge formlen for tyngdekraften og isolere massen

Har jeg forstået det rigtigt?

Nej, tyngdekraften er to gange den angivne fjederkraft. Du har fra Newtons anden lov at

                                                         2\cdot F_f - F_t = 0

idet at lodet hænger i hvile. Hvorfor at tyngden på lodet er bestemt ved

                                                             \begin{align*} F_t = 2\cdot F_f \end{align*}

og dermed er lodets masse givet ved

                                                            \begin{align*} m = 2\cdot \frac{F_f}{g} \end{align*}


Svar #2
03. januar 2019 af Minniei

Men Newtons anden lov giver en sammenhæng mellem massen og accelerationen, hvordan kobler du det sammen med fjederkraften?


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar 2019 af swpply (Slettet)

#2

Men Newtons anden lov giver en sammenhæng mellem massen og accelerationen, hvordan kobler du det sammen med fjederkraften?

Nej, Newtons anden lov siger at den resulterende kraft (her 2Ff - Ft) på et legeme er lig legemets masse gange dets acceleration. Men eftersom at vores legeme (her lodet) er i hvile gælder der at dets acceleration er nul og dermed at den resulterende kraft er lig med nul. Altså har du at 2Ff - Ft = 0.


Skriv et svar til: Tyngdekraft og lod

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.