Matematik
Er påstanden en invariant?
Hej
Jeg har vedhæftet et billede af en algoritme. I opgaven får man givet nogle påstande, som man skal vise er invarianter. Men der er en som jeg ikke lige helt kan se:
Hvordan er den en invariant, når der bliver sagt while i > n?
På forhånd tak.
Svar #2
05. januar 2019 af swpply (Slettet)
Warrio, hvordan er ovenstående opgave forskellig fra opgeverne stillet af dig i nedenstående indlæg
1. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1871428
2. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1871989
Hvis du ikke føler at du har fået et brugbart svar i ovenstående to indlæg, så skriv i den pågældende tråd hvad du ønsker ydeligere uddybet eller forklaret.
Husk, vi som skriver et svar på dine (og alle andres) indlæg er ofte frivillige. Så at at oprette en eller flere nye indlæg på samme opgave er ikke at respektere den tid vi bruger frivilligt på at hjælpe dig.
Svar #3
05. januar 2019 af Warrio
Sorry, men grunden til det er, at jeg finder ligepludselig flere spørgsmål som jeg ikke kan finde svar til. Ja jeg har stilt det før, men på grund af eksamen havde jeg ikke tid til at tjekke om der blev svaret... Og så fordi der gik så lang tid, tænkte jeg at fordi spørgsmålet er "gammel", så man ikke ind til den, men kun de nye.... Jeg tog vist fejl der så.
Svar #4
Det er helt iorden Warrio, jeg kan stadig selv huske hvor stresset tiden op til en eksamen kunne føles.
Bare sådan at jeg er sikker på at jeg forstår dit spørgsmål korrekt. Du spørger hvorfor at er en invariant i relation til while-løkken
, er det korrekt forstået?
Svar #6
Husk at er logisk udsagn, hvorfor at
kan være enten TRUE (dvs. 1) eller FALSE (dvs. 0). Jeg vil analysere dette ved at kigge på følgende to tilfælde:
Tilfælde 1:
Antag at , da har du at
er updateret til
i while-løkken og dermed er du garanteret at
, hvorfor at
forbliver TRUE.
Tildfælde 2:
Antag at , altså at
. Da har du at
bliver updateret til
og dermed forbliver
TRUE.
Svar #7
PS. Til fremtiden er et spørgsmål som dette ikke af matematisk kategori men derimod et spørgsmål i programerings kategorien. Stil derfor lignende programerings spørgsmål under kategorien programering i fremtiden :o)
Svar #8
#6Husk at
er logisk udsagn, hvorfor at
kan være enten TRUE (dvs. 1) eller FALSE (dvs. 0). Jeg vil analysere dette ved at kigge på følgende to tilfælde:
Tilfælde 1:
Antag at, da har du at
er updateret til
i while-løkken og dermed er du garanteret at
, hvorfor at
forbliver TRUE.
Tildfælde 2:
Antag at, altså at
. Da har du at
bliver updateret til
og dermed forbliver
TRUE.
TAK det gav rigtig god mening
Svar #9
#7PS. Til fremtiden er et spørgsmål som dette ikke af matematisk kategori men derimod et spørgsmål i programerings kategorien. Stil derfor lignende programerings spørgsmål under kategorien programering i fremtiden :o)
ok :)
Skriv et svar til: Er påstanden en invariant?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.