Matematik

Hjælp til matematik aflevering

05. januar 2019 af Mille9032 - Niveau: B-niveau

Spøgelsmål lyder:

Jeg skal bestem forskriften for de sammensatte funktioner f(g(x)) og g(f(x)).

To funktioner f og g er givet ved:
f(x) = -3*x^2+2x
g(x) = -x+5

Er der nogle som kan hjælpe, kan virkelig ikke find ud af det.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2019 af swpply (Slettet)

Hvad har du svært ved? Prøv evt. at skriv her i indlæget dit forsøg på at regne opgaven, så kan vi herinde læse det og give dig et præg i den rigtige retning.


Svar #2
05. januar 2019 af Mille9032

Jeg har svært ved at regne sammensatte funktioner, så jeg vil sprøge om hjælp til at regne det


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. januar 2019 af swpply (Slettet)

Og jeg spørger dig hvad du har svært ved, ved sammensatte funktioner. For hvis jeg ved hvad du har svært ved, så kan jeg prøve at hjælpe dig ;o)


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. januar 2019 af swpply (Slettet)

Hvis du skal bestemme funktionsforskriften for den sammensatte funktion (f\circ g)(x) skal du blot indsætte g(x) på x's plas i funktionsforskriften for f(x), du har altså at

                                     \begin{align*} (f\circ g)(x) &= f\big(g(x)\big) \\ &= -3\cdot\big(g(x)\big)^2 + 2\cdot\big(g(x)\big). \end{align*}

Brug nu at du har givet at

                                               \begin{align*} g(x) = -x + 5 \end{align*}

og indsæt dette i ovenstående beregning og reducer.


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. januar 2019 af ringstedLC

\begin{align*} f(x) &=-3x^2+2x=y_f \\ g(x) &={\color{Red} -x+5}={\color{Red} y_g} \\ f\left ( g(x) \right ) &= f({\color{Red} y_g})=-3({\color{Red} -x+5})^2+2({\color{Red} -x+5})=\;? \\\\ f(x) &={\color{DarkGreen} -3x^2+2x}={\color{DarkGreen} y_f} \\ g\left ( f(x) \right ) &= g({\color{DarkGreen} y_f})=-({\color{DarkGreen}-3x^2+2x})+5=\;? \end{align*}


Skriv et svar til: Hjælp til matematik aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.