Fysik

HVAD GØR EN SPOLE! (klar til i morgen)

08. januar 2019 af Theam1m2 - Niveau: 9. klasse

Hejsa! Er der nogle der kan hjælpe mig med hvad en spole gør? 

jeg ved godt der vininger rundt om osv. men hvad er det den gør?


Svar #1
08. januar 2019 af Theam1m2

Og nogle der ved hvordan en jernkerne ser ud?


Brugbart svar (2)

Svar #2
09. januar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Når der løber strøm gennem spolen, danner den et magnetfelt, der går langs spolens akse. Hvis et magnetfelt går langs spolens akse og ændrer størrelse, induceres der en spændingsforskel mellen viklingens ender.

Jegnkerne kan være meget forskellige. Den simpleste er et stykke jern, der er anbragt i spolen. Hvis jernkernen bliver påvirket af et varierende magnetfelt, vil der induceres en spændingsforskel rundt i jernet vinkelret på magnetfeltets retning. Hvis man blot bruger et stykke jern som kerne i spolen, vil denne spændingsforskel bevirke, at der løber strøm rundt i jernet, hvilket hæmmer magnetfeldtets variation. For at undgå det, opbygger man ofte jernkerner af tynde jernplader, der er elektrisk isoleret fra hinanden. Du kan derfor jigge efter jernstykker, der er opbygget af tynde jernplader.


Svar #3
09. januar 2019 af Theam1m2

#0

Hejsa! Er der nogle der kan hjælpe mig


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. januar 2019 af mathon

Et i tiden varieret magnetfelt i en spole inducerer/frembringer en spændingsforskel mellem spolens bøsninger.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. januar 2019 af mathon

Et i tiden varieret magnetfelt i en spole inducerer/frembringer en vekselspænding mellem spolens bøsninger.


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. januar 2019 af Eksperimentalfysikeren

#5 Det kommer da an på, hvordan magnetfeltet varierer. Hvis det starter på 0 og vokser op til en bestemt værdi og bliver der, vil der blive induceret en spændingsimpuls, men ikke vekselspænding.


Skriv et svar til: HVAD GØR EN SPOLE! (klar til i morgen)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.