Matematik

Analyse om bjælke kan holde

09. januar 2019 af Jggalatius - Niveau: Universitet/Videregående
Hej derude.

Jeg sidder fast med en opgave og kan ikke helt finde ud af hvordan fremgangsmåden skal være.

På den uploadede opgave skal jeg kunne konstaterer om bjælken kan tåle den givne belastning ud fra den stålklasse som den er bygget i.

Håber virkelig at der er en klog person derude der kan hjælpe.
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2019 af Oxedizor

Siden jeg ikke selv går på universitetet, eller gymnasiet, aner jeg ikke om jeg har gjordt det rigtigt, men jeg har læst bøger.

2,5 meter fra holde punktet er der 25KN stress i en vektor, eller skalar, af 70 grader. Derfor gjorde jeg sådan: for at gøre vektoren 90 grade ligesom tyngdekraften \frac{15}{70}*90=19,2857... . Der efter, for at lave ligehed mellem vægten til venstre for wiren, gjorde jeg sådan: \frac{19,2857}{2,5}*3*(1/6+1)=27. (man ved man er på gode spor når ligninger giver lige tal :D)

Jeg gangede med 1/6+1 for at tage højte for vægtstangsprincippet. Bemærk jeg magler at tage højde for 1.5 meter bjælke på højre side af wiren, dette er fordi der også er 1.5 meter på venste side. Nu skal der bare tages højte for vægtstangsprincippet, igen. 3 meter fra holde punktet er presset 27KN, derfor skal man 27-\frac{\frac{27}{2}}{2}=20,25. Jeg dividered med 2 to gange fordi jeg tog højde for vægtstangsprincippet, siden tyngdekraften 3 meter ude er 27KN og jeg skulle finde den 1.5 meter inde. Nu har jeg minuset vægten fra venstre side fra. Nu mangler jeg bare at plusse den sidste 1.5 meter på jeg ikke tog med i starten.

\frac{\frac{27}{2}}{2}*3+20,25=40,5. Her gangede jeg med 3 for 4.5 meter er 3 gange længer en 1.5 som jeg fandt tyngdekraften af før.

Så det burde være svaret, wiren skal holde 40,5KN, S235 kan holde 235N/mm2, tror jeg, men jeg kender ikke arealet, men vis S235 kan holde 235N/mm2 har jeg udregnet arealet skal være 17,2342 meter for at holde.

Igen jeg går i 7., så jeg hved ikke om svaret er rigtigt, men korte decimal tal siger altid noget. :)

Håber det hjalp.


Skriv et svar til: Analyse om bjælke kan holde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.