Matematik

divider med en potens i nævneren

14. januar 2019 af 1001001 - Niveau: B-niveau

lol, har nu siddet med denne ene ligning i nogle timer. 
har lagt min løsning ind også, men mellemregningerne forstår jeg ikke og jeg har også bare brugt isolate funktionen i maple. 

ligningen er vedhæftet
Tak på forhånd:DD

Vedhæftet fil: ligning mat b.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2019 af mathon

            \small \frac{2x-3}{x^2+1}=0\qquad x^2+1\geq 1\qquad\textup{derfor ingen x-forbehold for n\ae vner}

           \small \frac{2x-3}{x^2+1}=0\Leftrightarrow 2x-3=0

                                      \small x-\tfrac{3}{2}=0

                                      \small x=\tfrac{3}{2}   


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. januar 2019 af mathon

            \small \small \frac{2x}{3}=0

            \small \small 2x=0

            \small \small x=0


Svar #3
14. januar 2019 af 1001001

Tak, men jeg forstår ikke reglen, du benytter til, at fjerne nævneren (#1). Er det fordi, at hvis den er lig med 0, så kan den ikke benyttes, når vi regner i reelle tal? (evt. hvad hedder reglen, så kan jeg blot google den) 

Jeg forstår godt den efterfølgende udregning (#1). :DD


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. januar 2019 af AMelev

#3 Måden, man skaffer sig af med en nævner på, er at gange med den på begge sider af lighedstegnet. Det må man gerne iflg. reglerne for ligningsløsning (der gælder ⇔), hvis det, man ganger med, ikke er 0.
Det er den regel, der er benyttet i #1. På højre side får du så 0·(x2 + 1) = 0

Ligningsløsning:
1) Man må lægge samme tal til på begge sider af lighedstegnet: a = b ⇔ a + c = b + c 
Hvis du læser fra højre mod venstre, stå der, at du må trække samme tal fra på begge sider

2) Man må gange med samme tal ≠ 0 på begge sider af lighedstegnet: a = b ⇔ a·c = b·c
Hvis du læser fra højre mod venstre, stå der, at du må dividere med samme tal på begge sider, men det er jo forbudt at dividere med 0, så derfor skal c ≠ 0.

3) Man må tage samme injektive funktion (fx ln og ex) på begge sider af lighedstegnet:
fx a = b ⇔ ln(a) = ln(b)


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. januar 2019 af OliverHviid

#3 (2x-3)/(x2+1)=0 ⇔ 2x-3=0 da (x²+1)*0=0


Skriv et svar til: divider med en potens i nævneren

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.