Filosofi

Teorier om sorte huller?

16. januar 2019 af Fridarmj - Niveau: 7. klasse

Hejsa - Min gruppe og jeg skal skrive en projektopgave om sorte huller, og ville gerne vide, om I havde nogle teorier om sorte huller?

altså hvad i tænker om sorte huller, ikke som i viden, men som i teorier:)

tak på forhånd;))


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2019 af sm26

Måske er de et link mellem os og et parallelunivers. Måske ikke.

Måske viser indersiden af sortehuller universets fortid/fremtid. Måske ikke.

Måske kan de bruges til at rejse i tiden. Måske ikke.


Svar #2
18. januar 2019 af Fridarmj

mange tak skal du have<3 hvad får dig til at tænke disse tanker? haha


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. januar 2019 af matematikhaha

sorte huller beskrives af Einsteins generelle relativitetsteori fra 1915 (e=mc2), men Einstein troede ikke selv på eksistensen af sorte huller. Det var da heller ikke før 1971, at astronomer første gang opdagede et sort hul. Det skete ved hjælp af røntgensatellitten Uhuru, som netop var blevet opsendt. Uhuru målte stråling fra en stærkt varierende røntgenkilde Cygnus X-1, som viste sig at have en meget stor masse samlet på et meget lille område. Den bedste forklaring på observationerne var, at Cygnus X-1 indeholder et sort hul. Siden dengang er mange sorte huller blevet afsløret.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. januar 2019 af sm26

Jeg har set scfi-fi film xD Og så er der teorien om "rumtid", men er ikke helt sikker på, hvad det lige får ud på. Der står i hvert fald på intetnettet, at sorte huller har så stor en masse, at de ændrer på rumtiden.

Kilde: https://www.planetariet.dk/astronomi-rumfart/nyheder-om-universet/tema-sorte-huller

Du kan også finde andre links, især hvis du søger på engelsk (dette er dog forudsat, at du er god til engelsk).


Skriv et svar til: Teorier om sorte huller?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.