Matematik
Hvorfor giver 2-(-1) = 3? ved subtraktion?
Hvorfor giver ved subtraktion 2-(-1) = 3?
Nogen der kan forklare det?
Jeg forstår ikke logikken i 2- -1 giver +3.
Skal man blot huske at - + - giver plus? i subtraktion såvel som i multiplikation?
Svar #1
19. januar 2019 af OliverHviid
Minus og minus giver plus. Eksempler på dette kunne være:
4-(-4)=8
-3*(-4)=12 og
-20/-10=2 etc. etc.
Svar #2
20. januar 2019 af oppenede
Jeg forstår ikke logikken i 2- -1 giver +3.
2 + 2 = 4 <- 2 æbler og 2 æbler er 4 æbler
2 - 2 = 0 <- 2 æbler og 'fjern 2 æbler' er 0 æbler
2 - (-2) = 4 <- 2 æbler og fjern/annuller 'fjern 2 æbler' er 4 æbler
Svar #3
20. januar 2019 af anonym000
Lad os kigge på en tallinje
-1 0 1 2 3
--------|---------|---------|---------|---------|--------------->
Betragt regnestykket 2 - 1 = 1. Du starter i 2 på tallinjen, og du trækker en fra, dvs. går en til venstre. Du ender i 1.
Betragt regnestykket 2 + 1 = 3. Du starter igen i 2 på tallinjen, og du lægger en til, dvs. går en til højre. Du ender i 3.
Betragt regnestykket 2 - (-1) = 3. Du starter igen i 2, og du trækker -1 en fra. Det første minustegn fortæller at du skal til venstre, det andet minustegn siger at du skal den modsatte vej (modsat af venstre er højre). Du skal altså alt i alt til højre. Hvor meget til højre? En til højre! Det er det tallet efter det sidste minustegn fortæller. Du ender i 3.
...............
Svar #4
20. januar 2019 af AMelev
Intuitivt:
- fortæller, at retningen vendes. Hvis du vender retningen 2 gange med - - kommer du fremad, dvs. +.
Du kan også udnytte multiplikationen "- · - = +" i dit eksempel. -(-1) = (-1)·(-1) = 1
Svar #6
20. januar 2019 af SuneChr
I algebraen vil man operere med addition, neutralt element og inverst element.
a + (- a) = 0
(- a) kaldes det inverse element til a, eller omvendt, a kaldes det inverse element til (- a)
0 kaldes det neutrale element for addition
Regnestykket
2 - (- 1) er algebraisk set:
2 + (det inverse af det inverse element til 1)
2 + 1
3
Svar #7
20. januar 2019 af mathon
Du bør på HF-niveau vide,
at
man subtraherer et negativt tal ved at addere tallets numeriske værdi.
Svar #8
20. januar 2019 af KneeKreeKey
Mange tak for alle de gode inputs. Jeg har altid haft et massivt matematisk handikap, da matematik har været et traume for mig siden barnsben.
Jeg har aldrig haft en matematiklærer der kunne lide mig eller omvendt. Jeg har altid virkelig hadet matematik og været overbevist om jeg aldrig vil komme til at lære det. Jeg gennemførte en HF med -3 i mat C hvor jeg blev smidt ud næsten hver lektion, hvis jeg da ikke var fraværende. I folkeskolen græd jeg næsten altid når jeg lavede mat lektier. Jeg afskyede matematik.
Dog er jeg begyndt at interessere mig for det og derfor er jeg ved at bygge hele mit matematiske fundament op helt fra grundskole niveau. Af samme årsag har jeg rigtig mange intuitive huller.
Fedt at der findes folk som jer, der gider hjælpe en autistisk retard :) Må i længe leve!
Skriv et svar til: Hvorfor giver 2-(-1) = 3? ved subtraktion?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.