Biologi

Forskel på art og serotype af bakterier

01. februar 2019 af assado - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad forskellen mellem serotype og art, især ved navngivning af bakterier. Håber nogen af jer kan forklare mig det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2019 af DrNielsen

https://da.wikipedia.org/wiki/Serotype


Svar #2
02. februar 2019 af assado

Ja, det hjalp slet ikke.

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. februar 2019 af DrNielsen

Så må du specificere hvad det er du ikke forstår. Jeg synes det link jeg gav dig giver svaret. Uddyb venligst :-)


Svar #4
02. februar 2019 af assado

F.eks. har jeg læst Salmonella typhi er en art, mens andre steder står der, at det er en serotype. På den måde forstår jeg det ikke.

Ved godt, at taksonomien er opdelt: familie, slægt, art, serotype, underart og forskellige strains af den underart (altså stamme).


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. februar 2019 af DrNielsen

Jamen som du selv skriver rangerer serotype under art. Derfor ligger serotyperne inden for arts-begrebet. Salmonella typhi er en serotype under arten s. enterica.


Svar #6
02. februar 2019 af assado

Ah okay! Så der findes egentlig kun to arter af Salmonella, men mange serotyper? Altså s. enterica og s. bongori. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. februar 2019 af DrNielsen

Ja, det vil nok være det korrekte at sige. I praksis - i hvert fald på hospitaler - bruger man ikke på samme måde art og slægt. Da vil man ikke gå op i om det er art, slægt eller serotype eksempelvis typhi, typhimurium eller enteriditis skal lægges under :-) Ikke med mindre man er mikrobiolog i hvert fald ;)


Svar #8
02. februar 2019 af assado

Tusind tak for din hjælp :)

Skriv et svar til: Forskel på art og serotype af bakterier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.